Probleem binnen garantie ontstaan, Garage bied geen volledige vergoeding

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 16 juli 2019

Op 27 januari 2018 hebben mijn vrouw en ik een Peugeot 208 1.0 vti gekocht. de auto is van juni 2014 en was bij aanschaf dus ongeveer 3,5 jaar oud en had een KMstand van 30.400.
Inclusief inruil oude auto was totaal bedrag 9.600 euro.

Bij aankoop bood de garage 1 jaar leeuwenkeur garantie (Officiele Peugeot dealer).
Al vrij snel na aanschaf kregen wij veel problemen met de voorwielophanging, dit duurde ongeveer een half jaar aan regelmatige bezoekjes en telefoontjes maar dit werd uiteindelijk wel op kosten van garage opgelost.
In juli 2018 een gesprek gehad bij de garage omdat de situatie ons niet lekker zat en we eigenlijk een betere oplossing wilde.
Ons voorstel was:
- een andere vergelijkbare auto of
- 1 jaar extra garantie

De optie ruilen voor vergelijkbare auto dat zou alleen kunnen als het probleem echt niet op te lossen zou zijn en omdat dit verder reeds wel gebeurd was viel dit af.
De optie 1 jaar extra garantie werd ook niet op ingegaan omdat de garage van mening was dat de problemen nu verholpen zouden zijn en dat er verder genoeg vertrouwen was dat er ook geen problemen meer voor zouden komen.
Als compensatie voor alle problemen hebben zij een accessoire die wij mochten uitkiezen in de auto gezet op hun kosten. Tot zo ver niet veel geks.

Maar dan het echte probleem, ik merkte gedurende de periode augustus 2018 tot december 2018 een snel toenemend verbruik van het olie. in de periode een aantal keer wat olie bijgevuld.
Omdat het december was en de garantie bijna afliep heb ik meteen een afspraak gemaakt voor een grote onderhoudsbeurt. Dit binnen de garantie periode zodat eventuele rare dingen nog op de garantie verhaald konden worden.
Dus december 2018 de afspraak gemaakt en daar direct bij aangegeven dat het olie verbruik van de auto wel alarmerend hoog was.
Op 13 januari 2019 is de grote onderhoudsbeurt uitgevoerd, dit is dus nog binnen de garantie. op dat moment was de KMstand ongeveer 49.200.

Bij de grote beurt moesten de remschijven al vervangen worden dit vond ik vrij snel, maar ik heb niet super veel verstand van auto's dus ben hier mee akkoord gegaan. Daarnaast hebben ze olie en filter vervangen, maar konden in hun ogen niet iets vinden dat het hoge olieverbruik zou kunnen verklaren.

Ongeveer 1,5 maand na de grote beurt begon mijn olie lampje te branden. ik ben naar de garage gegaan, die hebben kosteloos de olie bijgevuld en voorgesteld een oliemeting te doen om te kijken wat het verbruik is.
De garage heeft een peiling gedaan en na 1000km ben ik netjes terug gegaan. conclusie 0.89L olie per 1000km, in mijn ogen is dit belachelijk veel maar volgens de garage is dit binnen de norm die Peugeot stelt, die zeggen namelijk dat 1 liter per 1000km binnen de norm valt.
in de periode van 13 januari 2019 tot 9 juli 2019 zijn ondertussen de volgende dingen gebeurt.

- 10x terug geweest bij de garage
- 13.000 km gereden en ongeveer 13 liter olie bijgevuld
- 3x terug gegaan met brandend Motor management lampje
- bougies + kabels vervangen
- katalysator vervangen
- nogmaals een olie meting 0.79L op 930km
- Motor flush uitgevoerd

Huidige KMstand is 61.700

Wij hebben de garage laten weten volledig klaar te zijn met deze auto en de problemen en de garage heeft erkend dat dit inderdaad een gebed zonder einde is.
De garage heeft tot nu toe op de onderhoudsbeurt en de latere vervanging van bougies+ kabels alles op hun kosten gedaan en hun werkplaatskosten zijn inmiddels zover opgelopen dat we er al bijna een zelfde auto naast kunnen zetten.

Nu heeft de garage ons het volgende aangeboden.
zij kopen de auto van ons terug voor een bedrag van 6000,- euro aangezien er wel 31.000km mee is gereden.
Daarnaast bieden zij een aantal auto's aan

- een peugeot 208 1.2 uit 2015 met 62.000km op de teller
- een peugeot 208 1.2 uit 2016 met 40.000km op de teller

Hier moeten wij alleen wel nog even 4000 euro voor bijleggen.
Of ze betalen de 6000,- euro en geen nieuwe aanschaf.

Mijn vraag is het volgende.
Aangezien de problemen van de auto al ruim binnen de garantie periode zijn ontstaan en de garage toch wel heeft laten blijken niet instaat te zijn het probleem om te lossen zijn zij niet verplicht de auto volledig te vergoeden of met een andere vergelijkbare auto te komen en dit met gesloten portemonnee?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Op 27 januari 2018 heeft u een Peugeot 2087 1.0 vti gekocht,  bouwjaar juni 2014 en met 30.400 gereden kilometers.  De koopprijs was 9.600 euro.

Vanaf het begin heeft u  veel problemen met de auto gehad. De problemen zijn steeds onder Leeuwenkeur garantie opgelost.  Na vele malen terug te zijn geweest en met een onoplosbaar probleem van een te hoog olieverbruik bent u nu met de garage in overleg over het terugnemen van de auto. Zij stellen o.a. voor om de auto terug te nemen voor een bedrag van 6.000 euro. U vraagt zich af of de garage niet verplicht is om de auto volledig te vergoeden of met een ander vergelijkbare auto te komen zonder bijbetaling van uw kant.

Gebruiksvergoeding
Volgens de wet komen bij vervanging of ontbinding van de overeenkomst de kosten voor rekening van de verkoper. In sommige gevallen kan het redelijk zijn dat de koper toch een vergoeding moet betalen.  Dit noemt men de gebruiksvergoeding.

U heeft in 1,5 jaar tijd toch ongeveer 31.000 km gereden en dat gebruik kan ondanks de problemen niet zonder kosten voor u zijn.

Ervan uitgaande dat u, bij goed functioneren, ongeveer 5 jaar met de auto zou rijden, komen wij uit op een afschrijving van 0.109 euro per km,  ( 31.000 x 0,109 = 3.379 euro). Dat betekent dat het voorstel van de garage om de auto terug te nemen tegen een bedrag van 6.000 euro redelijk is. Omdat u ook nog reparatiekosten heeft gemaakt, zou dat er nog bij moeten komen. U kunt hierover nog in gesprek gaan.

Meer informatie over gebruiksvergoeding vindt u op onze website. Zie deze pagina