Garantie waterpomp

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 09 juli 2019

In december 2017 hebben wij onze distributieset laten vervangen incl waterpomp bij ongeveer 245.000 km. Nu blijkt bij een algehele controle bij een andere garage (merkdealer) dat de waterpomp lekt. De teller staat op 295.000. Ik heb de auto naar de garage gebracht waar het oorspronkelijk onderhoud is gedaan. De waterpomp is vervangen echter geeft men aan dat er geen garantie meer op zat. I.v.m. Aanstaande vakantie en spoed gaf men aan dat we nog contact zouden hebben over afwikkeling kosten. Ik verwacht dat ze coulant zullen zijn maar zou dit niet gewoon onder garantie moeten vallen? Pomp is minder dan 2jr geleden vervangen (1,5jr) en binnen 50.000 km al weer defect...

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft twee jaar geleden de distributieset van uw auto en de waterpomp laten vervangen. Nu blijkt de waterpomp lek. U vraagt of u nog recht heeft op garantie.

De garantie die wordt gegeven is vaak aan een termijn gebonden. Als de garantie nog geldt, dan kunt u daar een beroep op doen.

Is de garantie inmiddels verstreken, dan kunt u een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. In dit geval dus van de waterpomp. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer de gereden kilometers, het onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een waterpomp van twee jaar oud. Daarbij kunt u op zich aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. De oorzaak van de lekkage is echter nog wel van belang. Het kan immers ook zo zijn dat de waterpomp zelf niet stuk is gegaan, maar dat er een andere oorzaak is aan te wijzen. In dat geval hoeft de reparateur niet bij te dragen in de kosten. Onderzoek zal dit uit moeten wijzen.

Voor uw rechten en de wijze waarop u de verkoper/reparateur kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.