Te hoge rekening
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 mei 2019
Onlangs is mijn Volvo V50 afgesleept naar de garage door de ANWB, omdat deze niet meer wilde starten. De ANWB monteur vertelde dat waarschijnlijk de turbo kapot was. Toen mijn auto bij de garage was heb ik gevraagd aan receptioniste of er ook een gebruikte turbo ingezet kon worden. Haar antwoord was , ja dan kan. Ik zou gebeld worden met prijsopgave ed. Er gingen een paar dagen overheen terwijl ik niet terug gebeld ben, en daarom heb ik gebeld, een aantal keer , maar steeds zou ik terug gebeld worden dat men nog steeds niet precies wist wat er aan de hand was en wat de kosten waren. Uiteindelijk heeft mijn auto 1,5 week bij de garage gestaan. Na een paar dagen kreeg ik de factuur , € 1782,- , waar ik enorm van schrok. Ten eerste heeft de garage mijn geen prijsopgave vooraf gedaan, de auto is dat niet eens meer waard , en ten tweede is er een nieuwe turbo in geplaatst , zonder mij dit te vragen, een gebruikte turbo waar ik om gevraagd had was € 100,- bij de gebruikte Volvo onderdelen met 3 maanden garantie. de totale kosten van de nieuwe turbo was € 710,- en € 399,- voor het inbouwen. Als de garage mij vooraf een prijsopgave had gedaan , had ik de auto niet laten repareren , voor dat geld heb ik een nieuwere Volvo en met minder km's . Kunt u mij vertellen wat mijn rechten zijn en wat redelijk zou zijn wat ik zou moeten betalen?
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertOnlangs heeft u uw Volvo V50 ter reparatie aangeboden bij een autobedrijf. Diverse keren heeft u de garagist verzocht om een prijsopgave. Na anderhalf week bleek de auto hersteld. De turbo bleek vervangen ad € 1.782,-. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is, nu de garagist u niet eerst een prijsopgave heeft gedaan.
Wanneer u aannemelijk kunt maken dat u om een prijsopgave heeft verzicht, dan zou u de garagist nu kunnen verzoeken de reparatie ongedaan te maken ex aequo alsnog een gebruikte turbo te plaatsen.
Meer informatie over klachten na reparatie vindt u op onze website.
Deel deze pagina