Occasion 9000 euro na 1000 km probleem motor storing lampje

Vraag gesteld door H. Optimo op 17 juni 2019

Hallo,

Het betreft het volgend ,er is op 9-4-2919 een fordfocus 1.1 ecoboost gekocht  2012. De garage is geen bovag lid, gaf wel drie maande garantie op motor en versnellingsbak. Eerste probleem melding deed zich voor na 1000 km ,op 24- 4 2019, garage gebeld deze veterlde dat het geen probleem was om door te rijden ,wat toch geen fijn gevoel geeft ook meteen afspraak gemaakt 3-5 2019  naar garage reset en lampje uit ,het zou aan de benzine liggen volgens de monteur. 

5-5 weer melding lampje motor ,weer contact met garage , weer reset  en lampje uit, 3-6 -2019 weer motorlampje ,en geen duidelijke antwoorden of oplossing dus de monteur  afspraak gemaakt bij ford, volgens zeggen, ,deze zou hem bij de ford dealer laten uitlezen en alles resetten, en dan zou het probleem opgelost zijn.

8-6-2019 wederom  lampje ,er is nu een goede 3000 km gereden ,en probleem blijft,nu geeft de garage aan dat het misschien de katalysator kan zijn ,maar dat ze bij ford aan gaven dat dat niet bij de leeftijd van d auto past.
garage zou andere katalysator willen plaatsen ,met gedeelde kosten zou volgens monteur uit komen op  500 euro ieder, dat lijkt mij geen optie! Ook gevraagd naar terug name ,de garage wil er slechts 7000 euro voor geven  een waarde vermindering van 2000 euro? Dat lijkt mij dus geen optie. Of reparatie dus de kat voor kosten 500 euro
en dan blijft de auto in eigendom .

Zelf al aangeboden dat wij graag 7500 euro enigzins redelijk zouden vinden, maar nee 5000 euro want ja de auto had een defect was zijn antwoord. Ik ben echter van mening dat de auto het gebrek al had (verborgen ), nu weet ik van de wet non conformiteit,en er is ook geinformeerd bij rechts bijstand ,zij gaven aan dat het maar moeilijk te bewijzen was of  in het begin  bij aankoop er een gebrek was. 

Ook nog naar de Bovag gebeld en probleem voor gelegd, fijn geholpen, daar werd aan gegeven dat de hulp rechtsbijstand zich er met een Jantje van Leiden afmaakten ,en gaf advies om weer met rechts bijstand contact op te nemen.  Wat de auto betreft van alle fout meldingen zijn er fotos van het dashboard met lampje en km stand ook het ap contact met de garage is vastgelegd  dus alles is aantoonbaar,nu is dus de vraag wat is mijn recht, de garage zet mij in principe met mijn rug tegen de muur.

Ik ben echter van mening dat er een ondeugdelijk product verkocht is, wat adviseert u?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft in februari een auto gekocht met drie maanden garantie op motor en versnellingsbak. Vlak na de aankoop ging het motorlampje branden. U bent drie keer terug geweest naar de garage. Nu is het voorstel om de katalysator te vervangen en de kosten te delen. U bent het hier niet mee eens.

Bij de aankoop van uw auto heeft u garantie afgesloten op de motor en de versnellingsbak. Nu geeft de garage aan dat de katalysator vervangen zou moeten worden. Of dat zo is kan ik niet zeggen. De vraag is of de garage goed naar de oorzaak van dit gebrek heeft gezocht. Op zich valt de katalysator niet onder de motor of de versnellingsbak. U kunt zich dan ook niet beroepen op de garantie.
Naast de afgesproken garantie kunt u zich beroepen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een auto van 7 jaar oud. Daarbij kunt u niet bij alle gebreken aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. Het aantal gereden kilometers kan ook van invloed zijn. Wel is het zo dat de auto binnen de zes maandentermijn gebreken vertoont. U hoeft dus niet te bewijzen dat dit gebrek er al was bij de aankoop. De garage moet aantonen dat dit niet zo was. Dit kunt u aan uw rechtsbijstandsverzekering doorgeven.

U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich neemt. In dit geval neemt de garage 50% van de kosten op zich. Dat is op zich niet onredelijk. Mocht blijken dat de katalysator niet de oorzaak is van het brandende lampje, dan kan de situatie weer anders zijn.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.