Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Euro 3 met roetfilter

Vraag gesteld door M. Oosterhof op 17 juni 2019

Ik heb zelf een camper vanuit Duitsland geïmporteerd. Die had op het Duitse kenteken een groene milieusticker want hij heeft een af fabriek (VW) gemonteerde roetfilter. De Nederlandse RDW neemt dit niet over en nu heb ik dus een Nederlands kenteken met een Euro 3 classificatie. Vervolgens kon ik wel mbv de originele aankoopfactuur opnieuw een groene millieusticker op het nieuwe Nederlandse kenteken krijgen. Als ik echter een milieuzone in rij waar op kenteken gecontroleerd wordt, gaan ze er vanuit dat het een Euro 3 motor is. De RDW claimt dat ze de Duitse TUV classificatie niet overnemen terwijl ze wel de 2 jarige  APK keuring van de TUV overnemen. Dat is toch meten met 2 maten. Mag dat volgens de Europese regels? Je zou toch verwachten dat de Euro classificatie in elk Europees land het zelfde wordt geïnterpreteerd. Ik heb nu een camper waar ik niet in bepaalde steden kan komen. Ik hoor graag of er meer ANWB leden met dit probleem te maken hebben.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een VW camper vanuit Duitsland geïmporteerd. De camper is affabriek uitgevoerd met een roetfilter. Op het kentekenbewijs zit een groene milieusticker, welke ook op Nederlandse kenteken behouden blijft. U vraagt zich echter af waarom Euronorm op Duitse kenteken niet wordt overgenomen door RDW.

Euronorm
In principe dient Nederland (RDW) de EURO norm over te nemen zoals vastgesteld door een Andere EU-lidstaat, alwaar de auto op kenteken heeft gestaan.

Als op Duitse kentekenbewijs EURO norm 3 staat vermeld, dan wordt dit ook in Nederland door de RDW overgenomen. Als op Duitse kentekenbewijs EURO norm 3 + roetfilter staat vermeld, waardoor de camper in Duitsland een groene milieusticker kan krijgen, dan betekent dit niet dat de camper een EURO norm 4 heeft.

Mocht u voorts nog vragen hebben, dan ben ik u graag van dienst.