Seat 1.2 TSI

Vraag gesteld door M.V. Gool op 10 april 2019

Ik heb in Nov. 2017 een Seat Altea XL met 57.000 km gekocht bij een garage wat een dochter onderneming is van een grote dealer groep.

Nu 1 jaar en 5 maanden verder op 91.000km heb ik een ratel in de motor zitten.En naar een garage gereden waar ik opdat moment in de buurt was om naar te laten kijken. Deze gaf mij het advies om hier niet verder mee te gaan rijden ivm het kapot rijden van de motor en gaf aan dat de ketting vervangen moet worden en dat zou gaan doen voor me.

Hierop op internet gaan zoek en toe schok ik een beetje van de vele berichten en kosten die hier meer gepaard gaan om de ketting te laten vervangen, maar wat me opviel is dat het allemaal om oudere auto`s gaat dan wat de mijne betreft en zou verwachten dat Seat dat een keer op orde heeft.

Voordat ik de auto kocht had ik ook een zelfde auto op het ook bij een dealer en die gaf me aan dat het bekende probleem met deze ketting met de huidige auto`s 2013 verleden tijd was en dat ik met een gerust hard deze auto kon kopen en raadde mijn zelfs nog aan om het te gaan kopen.

Kan ik nou nog terug gaan de de garage waar ik de auto heb gekocht voor een coulanceregeling of ben ik daar nu te laat mee?
 

Antwoord van Henny

ANWB Expert

De distributieriem van uw Seat Altea XL uit 2013 moet vervangen worden bij een kilometerstand van 91.000 km. Uw vraag is of u nog terug kunt gaan naar de verkoper voor een coulancevergoeding.

Levensduur distributieketting
Voor een distributieketting staat geen voorgeschreven vervangingstermijn. Uw Seat Altea valt qua bouwjaar buiten de gevoelige serie. Bij eerdere bouwjaren deden zich namelijk dezelfde problemen voor, zoals u deze nu ervaart met uw Seat Altea.  Destijds is aangegeven dat de problemen waren opgelost.  Kennelijk  is uw auto een uitzondering.

Conformiteit
Het is niet normaal dat een distributieketting bij 91.000 km en na 6 jaar moet worden vervangen.  Een distributieketting zou in principe bij normaal gebruik een autoleven lang mee moeten gaan.  Gaat deze eerder kapot dan kunt u een beroep doen op non-conformiteit bij de verkoper. Ik raad u dan ook aan om terug te gaan naar de verkoper en de auto daar te laten repareren.

Meer informatie over conformiteit en welke stappen u moet nemen, vindt u op onze website.