Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Plots komt bpm op factuur

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 2 mei 2019

Ik heb 3 maanden geleden een camperbus tweedehands gekocht in een garage in nederland. De bus zou nog3 maanden blijven staan in de garage tot volgende week. Ik heb een factuur gekregen en 10 procent voorschot betaald als waarborg. Ondertussen zou hij nog wat extra dingen installeren. Krijg ik nu de eindfactuur om te betalen staat er plots ook 4000 euro extra op de factuur voor bpm. Dat was niet verteld nog vermeld op de eerste factuur etc.

Kan dit zomaar?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft drie maanden geleden bij een autobedrijf een gebruikte kampeerbus aangeschaft. Op moment van levering bleek de verkoper de verkoopprijs met € 4.000,- aan BPM te hebben verhoogd. U vraag zich af wat uw rechtspositie is.

Bij beantwoording van de vraag, ga ik er gemakshalve vanuit, dat er hier sprake is van een consumentenkoop.

Onvermijdbare en onvoorzienbare kosten
De wet stelt dat onvermijdbare en onvoorzienbare kosten in de prijs dient te zijn opgenomen. Wanneer een autobedrijf adverteert met een auto, dan mag u als consument ervan uitgaan, dat onder meer BTW, BPM, leges en autorijklaarkosten in de advertentieprijs/verkoopprijs is opgenomen. Indien dit niet het geval is, is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk.

Conclusie
U kunt de ondernemer houden aan de prijs van de kampeerbus zoals geadverteerd cq zoals overeengekomen in de koopovereenkomst. Derhalve bent u de nadien berekende BPM van € 4.000,- niet verschuldigd.

Autoriteit Consument en Markt
Als consument kunt u hierover een klacht indienen bij het ACM via Consuwijzer.

Meer informatie over onvoorzienbare en onvermijdbare kosten vindt u op onze website.