Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hulp bij aantonen non-conformiteit bij gescheurd VOLVO D4 motorblok

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 april 2019

Mijn D4 VOLVO dieselmotor heeft een gescheurd motorblok ( minder dan 4 jaar oud, 120.000 km). Het expertiserapport van DECRA, een NIVRE bedrijf stelt, omdat ik geen garantie meer heb, dat hoe vervelend dat ook is, dat de wet stelt dat ik moet aantonen dat VOLVO aansprakelijk is.

De scheur bevindt zich in het gegoten motorblok. Tussen cilinder twee en drie, onder de koppakking, terwijl de motor verder in puike conditie is en het motormanagementsysteem geen enkel manco aangeeft. De schade is €8000. Als ik op mijn kosten een destructief onderzoek laat doen en een rechtszaak aanspan kost me dat een veelvoud van het schadebedrag dat niet in verhouding staat tot de schade. Als particulier is dat niet te financieren. En dat weet VOLVO. Daarom bieden ze niet eens coulance.

Het enige dat ik kan verzinnen is het verzamelen van vergelijkbare schades. Dan kan ik mogelijk betogen dat het geen incident is. Heeft de ANWB weet van dergelijke klachen? Zo ja,willen jullie die met me delen?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een geschil met uw Volvo dealer ter zake de oorzaak van scheur in onderblok van de motor van uw Volvo XC 60 d4 uit 2015. De door de DAS ingeschakelde expert heeft geen oorzaak voor het defect kunnen vaststellen. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Omgekeerde bewijslast
Anders dan de DAS en de DEKRA beweren, ben ik van mening, dat de bewijslast voor het ontstaan van het gebrek niet bij u ligt, doch bij de Volvo dealer op grond van art 15 lid 1 BOVAG voorwaarden. Immers een dag voor het ontstaan van het gebrek heeft uw Volvo dealer de EGR (koeler) vervangen. Volgens mijn technische collega's ligt een causaal verband tussen vervangen EGR (koeler) en de scheur in het onderblok voor de hand.

Geschillenregeling rechtsbijstandverzekering
Nu de DAS onderhavige zaak niet op haar juiste merites heeft beoordeeld, raad ik u aan een beroep te doen op de geschillenregeling van de DAS. U heeft dan als verzekeringsnemer het recht de zaak aan een derde partij ter beoordeling voor te leggen. Wanneer deze partij (advocaat/jurist) van oordeel is, dat er wel een gerede kans op succes is, dan mag deze partij op kosten van de DAS de zaak in behandeling nemen.

Geschillencommissie
Mocht een beroep op de geschillenregeling toch niet slagen, dan kunt u de zaak - nadat u uw Volvo dealer een laatste mogelijkheid heeft geboden voorstel te doen ter beslechting van het geschil - ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na reparatie of onderhoud vindt u op onze website.