Gebruikte Citroën C3 op LPG

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 april 2019

Na vele jaren diesel gereden te hebben (30-40000km per jaar) in feb jl. besloten om op op zoek te gaan naar een jonge gebruikte auto op LPG. Ik vond een C3 bij een (niet Citroen) merk dealer met 118000km op de teller.  De auto (b)leek initieel een defect wat goed te verhelpen was werd er gezegd. Uiteindelijk een proefrit gemaakt en op zich niet ontevreden over de gemaakte afspraken hebben we de deal gesloten, er waren wat dingen op te knappen, servicebeurt etc. Bij die beurt bleek echter dat er (veel) grotere technische problemen waren met de (kop van de) motor/kleppen en er een totale revisie of zo nodig was. Volgens de verkoper is er €3500 aan reparatie kosten gemaakt.  Dit heeft nu inmiddels al bijna twee maanden extra geduurd. Nu moest er (volgens zeggen) door de Citroen dealer waar de reparatie(s) uitgevoerd worden nog weer een lambda zonde vervangen worden. Verwacht wordt dat de auto deze week eindelijk klaar kan zijn.

Na al deze vertraging in de levering en de nogal onzekere situatie mbt oorzaak en gevolg heb ik nu wat scrupules of dit wel een wijze aankoop is en of de problemen die zich hebben getoond niet na 20 of 30000 kms weer gaan opspelen (als de 6 maand garantie voorbij is). Ik wil de auto graag aan de ene kant maar wil ook niet met problemen geconfronteerd over een jaar of zo.  

Kunnen jullie me adviseren wat te doen - de deal is in principe gedaan, de levering is inmiddels 6 weken (te) laat.  Vraag me af wat mijn opties zijn.  Heb trouwens wel heel netjes sinds einde feb een leenauto in gebruik. Goede service!

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft onlangs - na een proefrit te hebben gemaakt - een Citroën C3 gekocht van een merkdealer met zes maanden garantie. Bij de koop is afgesproken dat de verkoper de auto voor de levering nog een servicebeurt zou geven en een aantal gebreken zou verhelpen. Bij de servicebeurt kwamen grotere problemen dan verwacht aan het licht, onder andere aan de motor (kosten € 3500). Er zijn nu weer andere gebreken ontdekt. Verwacht wordt dat de auto deze week klaar kan zijn. De auto is dan zes weken te laat geleverd. U wilt weten wat uw opties zijn.

U heeft de auto gekocht op de voorwaarde dat de auto een servicebeurt zou krijgen en nog een aantal andere gebreken hersteld zouden worden. Tijdens dit proces zijn grotere gebreken dan verwacht aangetroffen.

Ontbinding van de koopovereenkomst / prijsvermindering
Op grond van afspraken die bij het sluiten van de koopovereenkomst zijn gemaakt en tevens op grond van de overeengekomen garantie en het conformiteitsvereiste (de ‘wettelijke garantie’ ) dient de verkoper de geconstateerde gebreken op zijn kosten te herstellen. Daartoe is hij kennelijk bereid. Het probleem is echter dat er weer een nieuwe gebrek geconstateerd is. De overeengekomen levertermijn wordt hierdoor intussen met zes weken overschreden. Dit alles is op zich grond voor ontbinding van de koopovereenkomst.

U kunt in dit geval overwegen de verkoper (schriftelijk) een laatste termijn te stellen (van bijvoorbeeld een week) waarbij u kenbaar maakt dat als de resterende reparatie(s) dan niet gereed zijn, u de koopovereenkomst zal ontbinden. Een andere optie is een adequate prijsvermindering.

Komt u er met de verkoper niet uit, dan kunt u het geschil (als de verkoper is aangesloten bij de BOVAG) voorleggen aan de geschillencommissie Voertuigen.

Op onze website vindt u meer informatie over: