Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie op los geraken van motorblok

Vraag gesteld door Carel op 17 april 2019

Ik wil beroep doen op garantie bij importeur buiten de garantie termijn voor zeer ongebruikelijke schade aan auto. 

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een schade aan uw auto en wilt de importeur hiervoor aanspreken. De garantie is inmiddels voorbij.

De garantievoorwaarden bepalen wat er onder de garantie valt. Is de garantie voorbij, dan valt u terug op de wet. Als uw auto een gebrek vertoont waar u als consument nog geen rekening mee zou hoeven te houden kunt u daarvoor de verkoper aanspreken. De importeur kunt u wel door middel van een brief in uw klacht betrekken, maar de importeur kunt u niet aanspreken. De verkoper is uw aanspreekpunt. De verkoper heeft u immers de auto geleverd.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval hangen uw mogelijkheden dus af van onder meer de leeftijd, kilometerstand en het onderhoud van de auto. Afhankelijk hiervan kan het redelijk zijn dat de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op neemt. De importeur heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling. De importeur is echter niet uw aanspreekpunt. De dealer die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen.

Voor informatie over uw rechten en de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.