Terugroepactie stond open tijdens koop auto Toyota

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 maart 2019

Op 28 december heb ik een koopcontract getekend voor een Toyota Prius, bij een officiele toyota dealer. Op 11 januari is de Prius afgeleverd, met 6 maanden Toyota Ocassion plus garantie en na afleverbeurt. Op 17 januari heb ik bij de dealer verschillende mankementen gemeld die ik merkte tijdens het rijden. Omdat de dealer voor mijn gevoel onbetrouwbaar en onvolledig handelde ben ik zelf gaan speuren op internet. Toen kwam ik op de site van RDW tegen dat sinds 3 januari een terugroepactie ivm gevaar open staat. Dit was dus nog niet het geval toen ik de koop sloot.

Inmiddels blijkt de auto meerdere gebreken te hebben en wil de dealer die niet vanuit de garantie repareren. Hij stelt dat er geen zaken kapot zijn, hooguit minder goed werken. te wijten aan leeftijd of kilometrage ( 8 jaar oude prius, plus-occassion met 183000 km). Het betreft terugroepactie met code LGG76 en LGG78. (gevaar voor ongeval door softwarefout)

Vraag:
Is een openstaande terugroepactie an sich voldoende reden voor non conformiteit? Of moet ik nog meer argumenten aanvoeren hiervoor? (omdat de dealer zich niet houdt aan afspraken wil ik nonconformiteit aan gaan voeren.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt op 28 december 2018 een koopovereenkomst voor de aankoop van een Toyota Prius getekend bij de dealer. Op 11 januari 2019 is de auto afgeleverd met 6 maanden garantie. Op 17 januari 2019 hebt u bij de dealer verschillende mankementen gemeld. U bent zelf op onderzoek uit gegaan en u ziet dat er sinds 3 januari 2019 een terugroepactie open staat voor de auto. De dealer wil niet vanuit garantie repareren. U wilt weten of een terugroepactie voldoende reden is om te beroepen op non-conformiteit.

Een terugroepactie op zich maakt niet dat een beroep non-conformiteit zal slagen. Door middel van gehoor te geven aan de terugroepactie kan er namelijk een gepaste oplossing geboden worden. Het mankement wordt daarmee verholpen waardoor de auto gewoon conform is.
Echter, de auto heeft zoals ik heb begrepen nog meer mankementen. Wanneer u een tweedehands auto koopt, mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a. : leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Als de verkoper het gebrek kende maar niet aan u heeft verteld bij de koop kunt u de verkoper daarop aanspreken. U moet dit wel kunnen bewijzen. Alleen als u bewijs hebt kunt u de verkoper hiervoor aansprakelijk stellen. Als koper heeft u ook een vergaande onderzoeksplicht.
Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Ontbinden van de overeenkomst kan niet zomaar. Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken te verhelpen binnen een redelijke termijn en kosteloos. U hoeft dus niet mee te betalen aan de reparatie.

De manier waarop u de verkopen kunt aanspreken vindt u in ons stappenplan klachten na aankoop op onze website.