Geschil bij verkoop auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 maart 2019

Circa 2 weken geleden heb ik mijn auto verkocht, van particulier naar particulier.

Voor de verkoop en overschrijving, heeft hij een proefrit gemaakt, en tijdens deze proefrit heb ik hem verteld wat de bij mij bekende gebreken zijn van de auto. (Auto uit 2001, ~240.000 kilometer).
Na een week, naar een postkantoor gereden (20 kilometer), om de auto over te schrijven. En heeft hij mij hierna thuis gebracht.(20 kilometer). De auto was prima in orde.

Echter een week na de tenaamstelling is de versnellingsbak stuk gegaan.Kosten circa €1000,- Nu wil de koper dit op mij verhalen. Wat zijn hierbij mijn rechten en plichten?

Ik hoor graag van jullie.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft onlangs particulier uw auto verkocht. Twee weken na levering stelt de koper u aansprakelijk voor reparatie van de versnellingsbak. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Onderzoeksplicht versus informatieplicht
Wanneer u een auto verkoopt heeft u een informatieplicht jegens de koper. De koper heeft daarentegen een vergaande onderzoeksplicht.

Overgang risico
Het risico van e zaak (lees: auto) gaat over vanaf het moment van levering. Al hetgeen na levering geschiedt, komt voor rekening en risico van de koper.

Non-conformiteit
wanneer de koper kan bewijzen dat het gebrek aan de versnellingsbak bij levering aanwezig was, kan hij middels een beroep op non-conformiteit (art 7:17 BW) herstel of vervanging eisen.

Dwaling (art 6:228 BW)
Indien de koper kan bewijzen dat u informatie heeft verzwegen of onjuiste informatie heeft verstrekt ter zake de status van de versnellingsbak, dan kan de koper op grond van dwaling de koopovereenkomst (gedeeltelijk) vernietigen.

Meer informatie over klachten na aankoop of dwaling bij aankoop vindt u op onze website.