Rechten bij ondeugdelijk product

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 februari 2019

Ik heb 2,5 week geleden een auto gekocht. Op de terugweg raakte de auto meerder keren oververhit en werkte de verwarming niet naar behoren. De volgende dag heb ik besloten de auto te laten inspecteren door een onafhankelijke garage. Onderweg naar de garage is de auto een paar keer stilgevallen, meermaals heb ik deze opnieuw moeten starten, omdat hij steeds vermogen verloor. Dit gebeurde terwijl ik op een kruispunt stond. Uit de APK check van de garage bleek de auto op meerdere punten defect te zijn.
In de advertentie van de verkoper stond duidelijk vermeldt dat de carrosserie in prima staat verkeerde en de motor top was. Dit was echter in de praktijk niet het geval. 6 februari heb ik de verkoper een e-mail gestuurd waarin ik de klachten uitleg en ik van hem verwacht dat hij met een passende oplossing komt. Er werd mij verzocht de auto terug te brengen zodat de verkoper deze door zijn eigen garage kon laten inspecteren.

Zondag 10 februari was ik onderweg naar de garage om de auto terug te brengen, zodat hij deze zelf kon laten controleren. Hij gaf namelijk al aan mijn garage niet te vertrouwen en dat zijn monteur beter zou zijn. Samen met een vriendin reden wij op de A29. Op een gegeven moment hoorde ik een raar geluid en belde haar voor de zekerheid. Ze gaf aan dat we naar de carpool, 1800 meter verderop, zouden rijden om te kijken wat er kon zijn. Op het moment dat ik ophing, verliest de auto zijn vermogen, vliegt de thermometer omhoog en de auto stopt ermee.

Na veel gedoe is de auto door de ANWB naar de desbetreffende garage gebracht. De garagehouder kwam de volgende dag met de volgende 2 voorstellen: 1. het vervangen van de motor waarbij hij de kosten wilde delen. 2. het omruilen van de auto voor een ouder exemplaar met minder functies. Ik ben niet ingegaan op zijn voorstel en verwacht dat hij of de volledige reparatiekosten op zich neemt of het volledige aankoopbedrag binnen een redelijk termijn terugstort.

Op het verkoopformulier staat dat ik teken voor afstand van garantie in welke vorm dan ook. Geldt dit ook voor de wettelijke garantie? De verkoper heeft mij een ondeugdelijk product verkocht en zijn voorstel is niet realistisch. Ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt 2,5 week geleden een auto gekocht. Op de terugweg raakte de auto o.a. oververhit. Een onafhankelijke garage heeft de auto geïnspecteerd en komt tot de conclusie dat de auto op meerdere punten defect is. Uiteindelijk bent u teruggegaan naar de verkoper en die gaf aan dat hij de motor kan vervangen en de kosten worden dan verdeeld. Ook gaf hij u de optie om de auto om te ruilen tegen een oudere versie. U bent daar niet op in gegaan en vraagt zich af of u wel mee moet betalen hier aan. U wilt weten wat uw rechten zijn.

Wanneer u een tweedehands auto koopt, mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Als de verkoper het gebrek kende maar niet aan u heeft verteld bij de koop kunt u de verkoper daarop aanspreken. U moet dit wel kunnen bewijzen. Alleen als u bewijs hebt kunt u de verkoper hiervoor aansprakelijk stellen. Als koper heeft u ook een vergaande onderzoeksplicht.

Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Ontbinden van de overeenkomst kan niet zomaar. Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken te verhelpen binnen een redelijke termijn. In uw geval dient dat een kosteloze oplossing te zijn. U hoeft dus niet mee te betalen aan de vervanging van de motor.


De manier waarop u de verkopen kunt aanspreken vindt u in ons stappenplan klachten na aankoop op onze website.