Garantie op auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 februari 2019

Ik heb 2 weken geleden een Alfa Giulietta 1.4 MA (2010, 152000km) gekocht bij een autobedrijf voor ca €9500.-

Hierbij is inbegrepen 6. maanden Autotrust basis garantie. Toen ik de garantiepolis op de mail kreeg stond daarin vermeld dat onderdelen voor 60% vergoed worden, dit is mij niet meegedeeld.  Mag dat dan zomaar?

Nu zit er een piepend geluid in mijn koppeling (dit heb ik niet gemerkt tijdens de proefrit), ik heb het verkopende autobedrijf gebeld en gevraagd hoe het zit met die 60%. Nu geven zij aan dat Autotrust waarschijnlijk helemaal niet vergoed omdat de koppeling een slijtagedeel is.

Wat zijn mijn rechten, moet Autotrust dit vergoeden? Of is de verkopende partij verplicht dit kosteloos te repareren? Of komt dit voor mijn eigen rekening?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Twee weken geleden heeft u bij een autobedrijf een gebruikte Alfa Giulietta 1.4 MA (2010,/152.000 km) gekocht voor € 9.500,- inclusief zes maanden Autotrust garantie. Direct na levering bleek er een gebrek aan de koppeling. De verkoper stelt dat een dergelijk gebrek niet onder dekking van de - overigens beperkte - Autotrust garantie valt. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Wettelijke garantie
Nu direct na levering de koppeling van uw auto ondeugdelijk blijkt, maakt dat de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond van de overeenkomst (conformiteit art 7:17 BW). Factoren die hierbij essentieel zijn, is onder meer; de koopprijs, bouwjaar, kilometrage en mededelingen van verkoper.

Omkering bewijslast
De eerste zes maanden na levering van de zaak is het aan de verkoper aan te tonen, dat het gebrek bij levering niet aanwezig was (art 7:18 lid 2 BW).

Herstelkosten
Wanneer er sprake is van non-conformiteit dan komen de kosten van reparatie of vervanging voor rekening en risico van de verkoper.

Geschillencommissie
Wanneer het autobedrijf BOVAG-lid is, kunt u eventuele geschillen ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.