Annuleren geboekte reis naar Zwitserland

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 februari 2019

Op 7 januari 2019 heb ik per abuis online een reis geboekt bij Belita GmbH uit zwitserland. Ondanks dat ik deze direct annuleerde vragen zij, conform hun voorwaarden, nu een boete van 50% van de reissom van 2500 euro. Natuurlijk vind ik dit niet redelijk. Dat heb ik hen al enkele keren laten weten via e-mail. Echter, zij blijven hun claim volharden en hebben me nu een factuur van 1200 euro gestuurd. Wat kan ik doen? 

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Op 7 januari 2019 hebt u per abuis online een reis geboekt naar Zwitserland. Ondanks het feit dat u die direct geannuleerd hebt moet u conform de voorwaarden 50% van de reissom voldoen. U hebt de situatie uitgelegd maar dat heeft niets opgeleverd.

Met het boeken van een reis sluit u een overeenkomst met de reisorganisatie. Vanaf dat moment is de reisorganisatie verplicht de reis te regelen en bent u verplicht de reis te betalen. Die verplichtingen gaan direct in. Zegt u vervolgens de reis af (annuleren), dan zult u daar kosten voor moeten betalen. Ook als u de reissom nog niet heeft betaald. De voorwaarden bepalen welke kosten dat zijn. Hoe dichter u bij de vertrekdatum bent, des te meer u zult moeten betalen.

Doorgaans kan het zo zijn dat u aanspraak kunt maken op uw annuleringsverzekering. Echter, ik acht de kans nihil dat het per abuis boeken van een reis een geldige reden is om aanspraak te maken op een eventuele annuleringsverzekering.

U kunt eventueel nog contact opnemen met het ECC (Europees Consumenten Centrum). Het ECC geeft advies en bemiddelt kosteloos bij geschillen tussen consumenten en ondernemers van een andere EU staat.

Informatie over het annuleren van een reis vindt u op onze website.