Agreements when buying a car

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 05 februari 2019

We bought a Seat Alhambra, one year old, at a Seat dealer in the Netherlands last November. At the day of purchase we noticed that the bootcover is missing. The dealer immediately arranged the order of it and promised to have it delivered to us upon arrival. We talked twice in person and phone about it and again the sales person promised to send it to us once delivered. However, this never happened and in meantime we tried on several occasions (at least 7) to get in contact with the sales person, the dealer or the regional dealer via phone, text message and email, but had ethter no response or although a reply was promised no further feedback on this issue.

Do we have any legal entitlement for this boot cover, since it belongs to the car and it was verbally promised to us on several occasions?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt vorig jaar november een Seat Alhambra van 1 jaar oud gekocht bij een dealer. Op de dag van de koop ontdekt u dat de bootcover niet aanwezig is. Dat hebt u direct gemeld en dat zou geregeld worden. U hebt daarna een aantal keren contact gehad met de verkoper en die zou het regelen maar tot op heden is dat niet gebeurd.
U vraagt zich af wat uw rechten zijn in dit geval omdat het u enkel mondeling is toegezegd dat de bootcover geleverd zou worden.

Een mondelinge overeenkomst is ook een rechtsgeldige overeenkomst. Het is alleen lastig te bewijzen dat u dergelijke afspraken hebt gemaakt ten tijde van de aankoop van de auto. In dit geval zou u de verkoper er aan kunnen houden om die overeenkomst na te komen. Hij heeft immers toegezegd, en als ik het goed begrijp, en zelfs al de coverboot bestelt. Het is alleen nog niet geleverd.

Indien het niet geleverd kan worden zou u kunnen overwegen om de kosten daarvan gecompenseerd te krijgen (zodat u zelf elders de coverboot kunt kopen). Indien u de mondelinge afspraak wenst af te dwingen dan zou u allereerst een aangetekende brief naar de dealer kunnen sturen waarin u levering van de coverboot eist. Indien daar niet op gereageerd wordt of niet naar wens zou u de weg naar de geschillencommissie Voertuigen kunnen maken. U kunt daar dan uw klacht voorleggen waarbij zij een bindend advies uitbrengen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.