Onterechte factuur EPC Q-Park AS Oslo haven

Vraag gesteld door Wilbert59 op 04 januari 2019

Zojuist een naheffingsaanslag ontvangen van Qpark. Op 14 augustus heb ik in Oslo haven geparkeerd en daarbij de app van Easypark gebruikt om het parkeren te betalen. Ik heb daar bewijs van in pdf-formaat. De naheffingsaanslag is verstuurd door EPC. (www.epcplc.com)
Wat is het handigst voor mij om in beroep te gaan?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een naheffing parkeerbelasting uit Noorwgen ontvangen, ondanks dat u destijds wel degelijk het verschuldigde parkeergeld heeft voldaan. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Bezwaar maken
Het komt in Oslo nog al Ens voor dat toeristen in de veronderstelling zijn, dat ze het verschuldigde parkeergeld voldaan hebben, maar dat dan later blijkt dat ze de betaling hebben verricht in een parkeerautomaat van een naast gelegen parkeerterrein.

Derhalve dient u allereerst na te gaan of u destijds wel betaling heeft verricht aan de juiste instantie, bezwaar maken is anders weinig zinvol.

Inning buitenlandse boetes door CJIB
Alleen verkeersboetes uit de EU-lidstaten (uitgezonderd Griekenland en Ierland) die onherroepelijk zijn opgelegd (geen bezwaar of beroep meer mogelijk) kunnen door het CJIB geïnd worden.

Noorwegen
Nu Noorwgen geen onderdeel uitmaakt van de EU kunnen verkeersboetes niet door het CJIB geïnd worden.

Bovendien kunnen alleen verkeersboetes uit EU lidstaten gezind worden; derhalve geen naheffing tol of parkeergeld.

Naheffing tol of parkeergeld niet via CJIB
Boetes kunnen ook worden geïnd door andere incassobureaus, zoals het EPC (European Parking Collection). Vaak gaat het niet om boetes wegens een verkeersovertreding, maar meestal om het niet betalen van parkeergeld of tol. Inning van deze bedragen gaat niet via het CJIB maar via de rechtbank.

Meer informatie over inning van Europese boetes door Nederland vindt u op onze website.

 


***

 

 

 

Reactie van WilbertPetrus:

 

 

Je zegt dat het nogal eens voorkomt dat toeristen bij de verkeerde parkeerautomaat betalen. Dat werd me ook verteld door de rederij. Dat wijst er al op dat er iets mankeert aan het geven van goede aanwijzingen aan de parkeerder. Het wijst er ook op dat de rederij weinig verantwoordelijkheid neemt voor zijn klanten. Ik heb betaald bij de parkeerautomaat die binnen 10 meter van mijn auto stond. Ik heb betaald met de app van EasyPark, die vermeld stond op de parkeerautomaat. Het komt mij allemaal over als het bewust verstrekken van onduidelijke of zelfs onjuiste informatie. Welke rol kan de ANWB hebben bij het verbeteren van deze situatie?

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:

 

 

Ik zal dit signaal melden bij mijn collega's van ANWB Algemeen Ledenbelang. Tevens lijkt mij het raadzaam dat wij leden via de Landenpagina Noorwegen hierover zullen informeren.

Wordt vervolgd.

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:

 

 

Zou u mij svp een kopie van de brieven kunnen mailen? Zo kunnen wij proberen te achterhalen hoe een en ander nu zit.