Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is een bakfiets met kinderen volgens de wet?

Vraag gesteld door Erik16 op 6 april 2017

Tegenwoordig ziet men steeds meer bakfietsen (zoals bijv. van het merk Babboe) met kinderen in de bak, op de (vaak drukke) openbare weg. Daarnaast zijn er in mijn omgeving ook nog elektrisch aangedreven grote bakfietsen met soms wel 10-12 kinderen aan boord. Voor elk voertuig dat voor personenvervoer (meer dan 6 pers.) is ingericht of wordt gebruikt, gelden strenge voorschriften. Voor dit soort vervoer lijkt echter niet te gelden. Behalve dat vaak kleine kinderen zonder enige bescherming (helm, veiligheidsriem, zitje) vervoerd worden, zie ik tot mijn schrik dan ook nog vaak moeders/vaders hun kinderen vervoeren, terwijl zij vrolijk met één hand sturen en met de andere hand hun smartphone aan het oor houden.

Mijn vraag is: wat is een dergelijk voertuig in de zin der wet en gelden er bijzondere eisen ten aanzien van vervoer van personen resp. kinderen en het al dan niet handsfree bellen met een smartphone? Hoe zit het met aansprakelijkheid bij een -nooit te hopen- aanrijding/ongeval?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In het verkeer komen steeds vaker bakfietsen voor. U vraagt zich onder meer af of er bijzondere regels gelden voor het vervoer van kinderen per bakfiets.

Bakfiets en de wet
In de wet zijn geen regels opgenomen over het vervoer in een bakfiets. Gebruik als richtlijn voor veilig vervoer de eisen die voor een fiets gelden.

Vervoer kinderen op fiets
kinderen onder de acht jaar mogen alleen op de fiets vervoerd worden als ze zitten op een doelmatige en veilige zitplaats met voldoende steun voor rug, handen en voeten.

Aantal kinderen in bakfiets
Het aantal kinderen dat per bakfiets vervoerd mag worden, hangt af van de specificaties van de bakfiets en/of het aantal aanwezige zitplaatsen in de bak. Merendeel van de bakfietsen zijn uitgerust met bankjes, steunen en veiligheidsriemen.

Bellen tijdens het fietsen
Bellen tijdens het fietsen is niet verboden. Vanzelfsprekend moet men in het verkeer blijven opletten. Op grond van art 5 Wegenverkeerswet (zogenaamde 'kapstok artikel') mag u daarbij, voor het overige verkeer, geen hinder of gevaarzetting veroorzaken. Doet u dit wél, dan riskeert u een boete.

Meer informatie over het vervoer van kinderen in Nederland vindt u op de ANWB website.

 


***

 

 

 

Reactie van Erik16:

 

 

Dank voor uw antwoord. Binnen de mogelijkheden die de wet biedt begrijp ik uw antwoord, maar durf wel de stelling aan dat de wetgever voor deze 'nieuwe' categorie weggebruikers nog niets concreet geregeld heeft. Zo bestaat in het RVV wel de 'brombakfiets' , die wordt omschreven als een bromfiets op drie symmetrisch geplaatste wielen, met twee voorwielen en uitsluitend ingericht voor het vervoer van de bestuurder en van goederen en eventueel van een achter de bestuurder gezeten passagier. Het is dan vreemd, dat in een gewone bakfiets niet alleen goederen, maar ook personen vervoerd mogen worden. Daarnaast rijden in mijn omgeving ook nog eens grote brede open elektrovoertuigen, met een staanplaats voor de bestuurder (vervoer van een kinderopvanginstelling) , waarin zeker 10-12 kinderen onbeschermd op twee lange banken zitten. Ondanks het feit dat er dan sprake is van gemotoriseerd vervoer (niet zijnde een snorfiets), dragen deze (meestal jonge) kinderen ook geen helm, terwijl dat volgens uw informatiesite bij gemotoriseerd vervoer (m.u.v. snorfiets) wel zou moeten. Met andere woorden: naar mijn mening zou de wetgever er goed aan doen om voor deze groep weggebruikers en de overige verkeersdeelnemers meer duidelijkheid te verschaffen om veilig gebruik en deelname aan het verkeer te waarborgen. Wellicht dat de ANWB hier een actieve rol in kan vervullen, samen met wellicht Veilig Verkeer Nederland en/of SWOV.

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:

 

 

Ik wil u hartelijk danken voor uw reactie waarbij u - mijns inziens geheel terecht - een categorie verkeersdeelnemers aansnijdt, welke in de wet (RVV) niet specifiek omschreven is, waar dit allicht wel zou moeten.

Ik zal uw suggestie voorleggen aan mijn collega's van de afdeling Algemeen Ledenbelang. Ik zal u te zijner tijd op de hoogte stellen van de uitkomst.

 


***

 

 

 

Reactie van Erik16:

 

 

Graag dank ik u ook voor uw antwoorden en de aandacht die u binnen de ANWB aan dit onderwerp wilt geven. Uw verder bericht zie ik met belangstelling tegemoet. 

 


***

 

 

 

Reactie van Erik16:

 

 

Geacht Expert forum, al begin 2017 heb ik u een vraag gesteld over de wettelijke status en veiligheid van bakfietsen w.o. óók voertuigen zoals de Stint. Mijn vraag was: wat is een dergelijk voertuig in de zin der wet en gelden er bijzondere eisen ten aanzien van vervoer van personen resp. kinderen en het al dan niet handsfree bellen met een smartphone ? Hoe zit het met aansprakelijkheid bij een -nooit te hopen- aanrijding/ongeval ? U antwoordde tenslotte dat u mijn vraag/suggestie zou doorgeven aan uw afdeling Algemeen Ledenbelang. Ik ontving daar verder nooit enige reactie op.Helaas is nu mijn vrees en twijfel over deze voertuigen tot werkelijkheid geworden met verschrikkelijke gevolgen. En nu ineens dempt men de spreekwoordelijke put nu het kalf verdronken is. U begrijpt dat ik het in hoge mate betreur dat de ANWB destijds al niet dieper en verder op mijn vraag is ingegaan en het probleem heeft herkend. Het had wellicht tot eerdere aandacht en maatregelen kunnen leiden. Ik ben zeer benieuwd hoe u nu tegen mijn vraag destijds en deze actuele kwestie aankijkt. Ik vertrouw op een spoedige reactie van u.