Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat te doen bij gekochte auto en achteraf blijkt de versnellingsbak stuk te zijn.

Vraag gesteld door Marco D op 12 december 2017

Ik heb 2 maanden geleden een auto gekocht bij HB Occasions te Heemskerk. Hij kostte 1550,= een Ford Mondeo uit het jaar 2000. Na 2 weken bleek dat de versnellingsbak kuren vertoonde. Het is een automaat en bij snelheden op de snelweg ging hij automatisch terugschakelen waardoor je niet harder kan rijden als 90 km. Contact opgenomen met HB, kon de auto brengen bij een auto garage. Na 3 dagen weer terug met de melding in perfecte staat. Na 1 dag weer het zelfde probleem. Weer terug naar HB met het verzoek om de auto in te ruilen voor een andere auto. Er was bij de koop afgesproken een garantie van 3 maanden. HB wilde niet tegemoetkomen met de prijs voor een andere auto. Toch de auto weer naar de zelfde garage van HB om de versnellingsbak te repareren. Deze reparaties zijn op kosten gedaan van HB. Na later op de snelweg te hebben gereden was het probleem nog erger. Wat nu? Hoe kunnen we dit bedrijf nog aanspreken over dat ze een auto hebben verkocht met een kapotte versnellingsbak. Kunnen we eisen dat een ander garagebedrijf op hun kosten de versnellingsbak vervangt of een andere auto met flinke korting.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft twee maanden geleden bij HB Occasions een gebruikte Ford Mondeo (Bj. 2000/ € 1.550,-) gekocht, inclusief 3 maanden garantie. De automatische transmissie vertoont een gebrek. Tot op heden is de verkoper er niet in geslaagd het gebrek te verhelpen. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Voordat ik u antwoord geef op uw vraag, verneem ik graag eerst wat voor soort garantie er van toepassing is. Valt de versnellingsbak hieronder?



***

Reactie van Marco D:

Dat weet ik niet. Achteraf is er alleen mondeling 3 maanden garantie beloofd. Hij heeft al 2 x wel een reparatie uitgevoerd onder garantie. Dus ik vermoed toch van wel.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Raad ik u aan de verkoper schriftelijk in gebreke te stellen. Geef daarin kort weer, dat u de auto heeft gekocht inclusief 3 maanden garantie, en dat u de verkoper reeds twee keer in de gelegenheid heeft gesteld het gebrek te verhelpen.

Voor meer informatie verwijs ik u naar het stappenplan 'klachten na aankoop' oponze website.