Vervanging turbo

Vraag gesteld door Janwillem van den Berg op 20 februari 2018

Mijn Volvo XC60 benzine automaat is per 9 maart 5 jaar.
Ik heb nu 129000 km gereden.
Vanaf 127000 vertoonde de aut een “straaljager gegier”. bij het schakelen. Allen bij een lager toerental.
Volgens de garage lag dit aan versleten lagers van turbo.
Vervanging € 1.500,-
Het lawaai is niet weg maar lijkt nu te komen vanuit de stuurbekrachtiging (vooral hoorbaar bij langzaam manoeuvreren zoals parkeren etc).
De auto heeft alle reguliere onderhoudsbeurt gehad.
Vraag:
Is het normaal dat een turbo bij normaal gebruik dit mankement vertoond.
Kan dit gerekend worden onder fabrieks garantie omdat het voor een auto in deze prijsklasse (o.a adaptieve cruise controle) niet zo mag zijn dat een dergelijk onderdeel zo snel slijtage vertoond?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U vraagt zich af wat de levensduur is van een turbo.

Diagnose
Allereerst plaatsen mijn technische collega's vraagtekens bij de diagnose zoals door de garagist gesteld. Eveneens plaatsen ze vraagtekens bij het vervangen van lagers van de turbo, waar normaliter de turbo in zijn geheel wordt vervangen.

Levensduur turbo
Op basis van de bouwjaar en kilometerstand is een defecte turbo niet direct een te verwachten gebrek. Er zou echter eerst vastgesteld moeten worden wat er precies defect is en vervolgens wat de oorzaak is. In dit stadium gaat het dus om helder te krijgen waardoor dit defect is veroorzaakt.

Wettelijke garantie
Indien duidelijk is wat het defect aan de tutbo veroorzaakt heeft, pas dan kan worden beoordeeld of u, als consument, een beroep kan doen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Janwillem van den Berg:

Voor de duidelijkheid:de gehele turbo is vervangen
de garage vertelde dat versleten lagers de oorzaak waren van het lawaai en dat en revisie niet wordt gedaan door Volvo maar dat de turbo compleet vervangen moest worden. (Garantie kwestie?).
Waardoor de lagers versleten zijn zou mogelijk gelegen zijn in het gewicht van de auto (zwaar werken voor zo’n turbo).



***

Reactie van Michiel Claesen:

Dank voor de aanvullende informatie.

Uiteindelijk dient eerst te worden vastgesteld wat de oorzaak is geweest van het defect aan de turbo. Betreft het een eigen gebrek, of is er sprake van te weinig smering, vervuilde olie, etc.

Het is van eminent belang om de oorzaak te achterhalen, teneinde te voorkomen dat de vervangen turbo binnen de kortste keren weer defect raakt.

Wanneer u de vervanging vand e turbo zonder voorbehoud heeft betaald, dan kunt u zich niet meer beroepen op de wettelijke garantie. Door betaling van de factuur zonder voorbehoud, geeft men er immers blijk van akkoord te zijn.

Meer informatie over klachten na aankoop, vindt u op onze website.

Meer informatie over oorzaak defecte turbo vindt u op de website van AMT.



***

Reactie van Janwillem van den Berg:

Geachte heer Claesen,
Dank voor uw reactie. De nota heb ik nog niet betaald.
Kan ik dan nu nog een voorbehoud maken?

De reden voor de slijtage heb ik niet vernomen van garage (officiële dealer). Ga hier wel achteraan. Temeer daar er nog steeds een lawaai hoorbaar is sinds de reparatie. Dit lijkt meer vanuit de stuurinrichting / stuurbekrachtiging te komen.



***

Reactie van Janwillem van den Berg:

Bij de vervanging van de turbo had de monteur al gehoord dat de stuurbekrachtiging lawaai maakt.
Opties: spoelen en nieuwe oli €180,-) of pomp vervangen (€700,-). Gezien het lawaai vrees ik dat het de pomp is.
De monteur was ook verbaasd dat de turbo kapot was (stang uit balans door versleten lagers) en garage eigenaar die ik sprak trok ook zijn wenkbrauwen op toen hij het van de turbo hoorde.
Lijkt er op dat artikel 7:17 BW van toepassing kan zijn betreffende de turbo.
Mogelijk dat dit ook geldt voor de stuurbekrachtiging.
De monteur had het nog over een 60 maand periode. Heeft dit betrekking op artikel 7:17?



***

Reactie van Janwillem van den Berg:

Geachte heer Claesen,

recent hebt u contact gehad met dhr. A. van der Wulp van de gelijknamige Volvo-garage te Spijkenisse.
Dit had betrekking op de problemen welke ik had met de Turbo van mijn Volvo XC-60.
Hij blijft bij zijn standpunt en spreekt over de turbo als een " gevoelig onderdeel".
Vervolgens spreekt hij over de mogelijkheid van een relatie tussen de kapotte turbo en:
- " misbruik" van de bestuurder (waarschijnlijk doelt hij op de rijstijl??)
- rijden met te weinig olie.
Ik ben van mening dat de garage bij de verkoop mij had moeten meedelen dat de turbo een gevoelig onderdeel is van de Volvo, waarbij ik deze niet mag " misbruiken".
Vervolgens zou dan de garage bij elke controle extra aandacht moeten hebben voor dit " gevoelige" onderdeel van de auto en tijdig de olie moeten vervangen/aanvullen indien er sprake zou zijn van problemen hierbij.
Misbruik is een onduidelijk begrip. Mijn rijstijl is al jaren dezelfde. Mijn vorige auto's (geen Volvo's) hadden een hogere leeftijd en een hoger aantal kilometers. Problemen met de turbo heb ik nooit eerder gehad.
Kunt u mij adviseren hoe dit verder juridisch afgehandeld moet worden?