Verkeersboete huurauto in Spanje

Vraag gesteld door een tevreden lid op 04 september 2018

Ik ben gisteren door het verhuurbedrijf (Cargest) in Granada geïnformeerd over een (terechte) verkeersboete.
Ze hebben mij een kopie van de "fine" gemaild. Ze schrijven dat ik de originele bekeuring thuisgestuurd krijg door de Spaanse autoriteiten.
Op de kopie staat een betalingsdeadline van 21-9-2018. Na die datum wordt de boete met 50% verhoogd. Omdat de originele boete per post komt is de kans groot dat ik die na de deadline ontvang. Heeft het zin om nu al contact proberen op te nemen met de lokale autoriteiten in Granada?
Uit de mij toegezonden kopie van de bekeuring wordt ik niet veel wijzer. Alvast bedankt voor uw reactie.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft via de Spaanse autoverhuurder een bericht ontvangen, dat u tijdns de huurperiode een verkeersovertreding heeft begaan. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Nu u de verkeersovertreding betwist, dan zou ik de officiële boete niet afwachten en het verschuldigde bedrag binnen de gestelde termijn overmaken, indien de betalingsgegevens (IBAN/BIC of SWIFT en betalingskenemerk) op de brief aan de verhuurder vermeld staan.

Wanneer de betalingsgegevens onbekend zijn, dan dient u de aan u geadresseerde boete af te wachten. Normaliter zal u dan tevens in aanmerking komen voor betaling van het gereduceerde tarief.

Meer informatie over boetes uit Spanje vindt u op onze website.