Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kapotte aircopomp volvo v60 plugin 2014

Vraag gesteld door Ontevredenvolvoeigenaar op 22 juni 2017

Ik heb nieuw een Volvo v60 plugin gekocht in maart 2014. Nu is de aircopomp al kapot. Dit is voor zo'n dure auto toch niet normaal en moet door Volvo toch zeker worden opgelost?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een nieuwe Volvo v60 gekocht in 2014. Nu is de aircopomp stuk. U vraagt zich af of u de kosten van herstel bij Volvo neer zou kunnen leggen.

Indien u een nieuwe auto koopt heeft u daarbij garantie. Afhankelijk van de duur van uw garantie zouden deze kosten onder de garantie kunnen vallen.

Is de garantie inmiddels verstreken, dan kunt u nog altijd een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Tevens moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een auto van 3 jaar oud. Daarbij kunt u zeker aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. Het aantal gereden kilometers kan nog wel van invloed zijn.

U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich zou nemen. Volvo heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling. Volvo is echter niet uw aanspreekpunt. De dealer die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling van Volvo dit niet dekt.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.