Auto BMW 520D Juridisch Technisch

Vraag gesteld door henniedegroot op 02 januari 2018

Op 19 december rond 20.00 uur, op de weg van Maarssen naar Utrecht kreeg ik de volgende melding op mijn display

“ Oliedruk is te laag, direct stoppen en BMW bellen”
Belangrijk om te vermelden “Geen enkel vreemd geluid te horen”

Ik ben zowel lid van de BMW Mobile Care alsook van de ANWB.
Dus voor alle zekerheid de BMW gebeld. Deze hebben via Logicx Nieuwegein een auto gestuurd. Ik heb zelf de BMW op de laadklep gereden onder aanwijzing van de vriendelijke Logicx chauffeur.
Belangrijk om te vermelden “Startte probleemloos en ook geen vreemd geluid te horen” Opmerking van de Logicx chauffeur “ Niets geks te horen, zal wel een kapotte sensor zijn”
Met de chauffeur meegereden en in Nieuwegein een huur auto ontvangen . Tevens op mijn verzoek de BMW naar Ekris in Zeist te brengen omdat deze daar altijd in onderhoud en Apk is geweest.

Perfect door Logicx geholpen door deze sympathieke man uit Bilthoven.

Maar nu!!!!
Op 22 december door de heer Okke, afdeling services, van Ekris Zeist gebeld met de volgende mededeling:
“Er is iets in het motorblok afgebroken, daardoor is er speling op de distributieketing ontstaan en is de motor dusdanig beschadigd dat deze niet meer te maken is.
Kosten nieuwe motor TIENDUIZEND Euro. Nogmaals Euro 10,000,-
Geen enkel gebaar van Ekris. Zelf de huurauto die ik nodig zou moeten hebben ivm met kerst, omdat mijn BMW kapot was, zou ik het volle pond moeten betalen.
En dat 3 dagen voor de Kerst.

Tegen Ekris gezegd dat ik daar tijdens de kerst maar eens goed moet over nadenken wat het beste is om te beslissen.
2 schoonzoons en mijn dochter rijden allemaal BMW. U zult begrijpen dat er tijdens de kerst het nodige over besproken is en ik heb besloten om de BMW op te laten halen door de BMW garage Gijsbertsen uit Odijk. Voordat ik deze beslissing heb genomen heb ik dit eerst afgestemd met deze garage wat er aan de hand was. Opmerking van de heer Gijsbertse
“ Dit heb ik nog nooit meegemaakt en hopelijk hebben ze niet met de auto gereden” Wij gaan de BMW ophalen bij Ekris in Zeist

Tegen Ekris Service medewerker Sebastiaan Zeggelaar, heb ik het volgende verteld op de 26 december.
“ Gelet op jullie conclusie en oplossing, daar kan ik mij niet in vinden en laat de BMW ophalen door de BMW garage Gijsbertse voor een second opinie”
De service meedewerker kon mijn standpunt begrijpen en heeft daar een notitie van gemakt.
De volgende dag- 27 december- ontving ik reeds een factuur van Ekris met de volgende inhoud.
Diagnose stellen en kleppendeksel demonteren, kleppen beoordelen helaas motorschade. Advies motor te vervangen. Kosten Euro 317,63 inclusief btw.

Vragen van mij kant:
Kunt u is deze case is objectief beoordelen en mij helpen om een aantal conclusies te trekken.
Dit is mijn 5 BMW 5 serie.(2011/ circa 162.000 KM)De eerste 4 zakelijk en deze privé nieuw aangekocht ivm pensionering.
Op de side van de ANWB Juridisch BMW lees ik een artikel van Lilian Mulder op 08-02-2017 en beantwoord door Jos van der Drift 07-02-2017 enMichiel Claesens op 09-02-2017.
“Wat zijn mijn rechten”

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in 2011 bij de dealer een nieuwe BMW 520D aangeschaft. De auto is immer dealer onderhouden. Eind december 2017 is - bij een kilometerstand van circa 162.000 km - de motor onherstelbaar beschadigd. Kosten voor het plaatsen van een nieuwe motor bedraagt € 10.000,- U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Levensduur dieselmotor
De gemiddelde levensduur van een dieselmotor bedraagt - bij normaal gebruik en regulier onderhoud - circa 350.000 km.

Wettelijke garantie
Wanneer u een BMW 520D aanschaft dan heeft u zeker niet te verwachten - bij normaal gebruik en regulier onderhoud - dat de motor bij een kilometrage van circa 162.000 km vervangen moet worden.

Nu dt echteri wél aan de orde is, kunt u zich als consument beroepen op de wettelijke garantie (Conformiteit ex art 7:17 BW). Voor een beroep op conformiteit dient u zich te wenden tot de verkoper, waarbij u deze in de gelegenheid stelt het gebrek te verhelpen (plaatsen nieuwe motor).

Verdeling reparatiekosten
Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de herstelkosten en kosten vervangend vervoer geheel en al voor rekening van de verkoper (BMW dealer).

Geschil
Mocht u er met de BMW dealer niet uitkomen, dab adviseer ik u de BMW dealer schriftelijk in gebreke te stellen middels onze modelbrief.

Mocht de dealer weigeren de herstelkosten voor zijn rekening te nemen, schakel dan uw eventuele rechtsbijstand in. Mocht u niet over rechtsbijstand beschikken, dan kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.