Occasion zonder garantie gekocht, blijkt miskoop, wat zijn mijn rechten?
Vraag gesteld door Grimnir op 11 januari 2018
Op 19 Nov jl heb ik een Ford Transit gekocht uit 2003 voor E3950,- bij een bedrijf zonder bovag, dus ook zonder garantie. Omdat het ver weg was voor mij was het handig de auto in 1x mee te nemen, dus na een uitgebreide proefrit samen met een oom van mij die meer verstand van auto's heeft, heb ik besloten de auto toch maar direct mee te nemen. De verkoper was erg vriendelijk maar wel duidelijk een praatjesmaker (de auto zou per ongeluk te goedkoop geplaatst zijn, dus 'helemaal niet erg als u hem niet koopt dan gaat hij morgen voor een hoger bedrag terug op de markt" etc), maar de auto zag er erg netjes uit en reed prima, en volgens die verkoper zou hij echt in prima staat zijn.
Telefonisch had ik vooraf uiteraard al info opgevraagd en die was dat de auto in perfecte staat zou zijn, en ook had ik specifiek naar de banden gevraagd, en of dat winterbanden waren - volgens hem waren het idd winterbanden en ook die zouden 'zgan' zijn!
Bij onze inspectie hadden we wel gezien dat de banden zeker niet 'zgan' waren, maar nog wel voldoende dachten we - helaas niet meer naar gekeken dat het toch géén winterbanden waren, maar ook bleken de banden achteraf helaas al ruim 11 jaar oud te zijn, waarmee je toch echt níet meer kunt spreken van 'prima banden' lijkt me..
De auto had op moment vd koop nog bijna 3 maanden APK en ik heb, gezien de omstandigheden, helaas de gok genomen om de koop dus zonder nieuwe apk te sluiten.
Thuis heb ik (3 weken later, vooral ivm die apk-termijn) contact gezocht met een Ford garage, voor een apk en algehele controle. Daar bleken ze bepaald niet enthousiast over mijn keuze; naast wat kleinere mankementen bleek de auto van onder (met name chassis en remleidingen) flink verroest en het chassis was op zeer onkundige wijze gerepareerd; alleen al om door de apk te komen zou ik op hoge kosten komen; alles bij elkaar ongeveer E1800,- nog afgezien van de banden en van eoa 'geluidje' dat ik inmiddels hoor (in de motor??) waarvan ik nog niet weet wat dat is en of dat erg is..
Kortom de auto blijkt bepaald niet te zijn zoals beloofd en ik zou de koop dan ook het liefst gewoon ongedaan maken, of iig een tegemoetkoming van de verkoper, al is het alleen al een set fatsoenlijke (winter-)banden.
Ik heb de verkoper eind December een mail gestuurd met dit verhaal (incl een link naar de anwb site met het verhaal over 'conformiteit') maar hierop helaas geen enkele reactie terug gekregen.
Mijn vraag denkt u dat het zin heeft om hem nu alsnog (ik zit nog net binnen de 2 maanden) zo'n brief te sturen zoals hier op de ANWB staat, over 'conformiteit', dat ik toch wel recht heb op enige vorm van "garantie" hiermee?
Alvast bedankt, mvg
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertU heeft een gebruikte auto gekocht. Er is geen garantie en geen nieuwe APK afgesproken. Nu blijken er gebreken te zijn. U vraagt of u hiervoor naar de verkoper kunt.
U heeft de auto gekocht zonder garantie en kunt dan ook alleen een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.
Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.
Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken. In dat geval kunt u de kosten niet verhalen op de verkoper. U geeft aan dat u in ieder geval een proefrit heeft gemaakt.
De vraag wat u kunt doen richting de verkoper hangt onder meer af van het bouwjaar van de auto, de kilometerstand en het onderhoud. De vraag is of u gezien deze gegevens rekening had kunnen houden met de gebreken die zich nu voordoen. Over het algemeen geldt, hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten.
Het is hoe dan ook zinvol om contact op te nemen met de verkoper en aan te geven welke gebreken er zijn ontdekt. Afhankelijk van de leeftijd van de auto is het redelijk dat de verkoper een deel van de kosten op zich neemt.
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.
Deel deze pagina