Goldcar autohuur probleem

Vraag gesteld door Hoxapel op 18 juli 2018

Bij Ryanair (cartrawler) vlucht geboekt naar Mallorca incl. autohuur bij Goldcar. Vooraf alles betaald (inclusief autoverzekering).
Op Mallorca krijg ik bij de desk van Goldcar te horen dat mijn verzekering niet goed is en ik wordt gedwongen om bij hun een verzekering af te sluiten. Doe ik dat niet dan krijg ik geen auto mee. Ik heb ze gewezen op de afspraken met Ryanair, staat zelfs in de bevestiging dat ik geen extra verzekering hoef af te sluiten.
Ik heb toen onder protest getekend en moest hiervoor €325,- extra betalen.
Contact gehad met Ryanair, Cartrawler, Goldcar en Rabo creditcard. Iedereen zegt “u heeft getekend, dus “

Is hier verder nog iets aan te doen ?

Met vr. groet,
E. P. Hoksbergen

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gehuurd via Ryanair, inclusief verzekeringen. Bij het ophalen van uw huurauto bij Goldcar werd aangegeven dat u ook daar een verzekering diende af te sluiten. U heeft nu dubbele kosten gemaakt.

Het komt meer voor dat bij het verhuurbedrijf ter plaatse wordt aandrongen op het afsluiten van een verzekering. Het regelen van een huurauto in Nederland heeft als voordeel dat u vooraf makkelijker kunt controleren of de auto voldoende verzekerd is en u kunt de afspraken gewoon in het Nederlands maken. Deze huurovereenkomsten worden doorgaans gesloten met grote verhuurmaatschappijen. Dit is vaak een bemiddelingsovereenkomst. Als u in het buitenland bij de lokale verhuurder aankomt dan moet u meestal alsnog in de rij staan. U krijgt dan over het algemeen een aanvullend contract waar de afspraken nogmaals op staan. Daar moet u ook voor tekenen. Ondanks dat het vaak druk is bij de lokale verhuurder en alles in rap tempo gaat in combinatie met een vreemde taal, moet u er dan goed op letten dat u niet voor aanvullende of andere afspraken tekent dan die u al met de bemiddelaar (overkoepelende organisatie) hebt afgesproken.

U heeft zelf getekend voor nog een verzekering. Deze kosten kunt u niet verhalen bij de Nederlandse bemiddelaar. Wel kunt u aangeven bij Goldcar dat u in feite heeft betaald voor een verzekering die geen enkel risico heeft gelopen. U zou op die grond de premie terug kunnen vragen. Neemt u hiervoor eerst contact op met Goldcar. Heeft u de premie via uw creditcard betaald, dan kunt eerst een beroep doen op de betwiste betalingsregeling van uw creditcard. Levert dit niets op, dan kunt u dit ook voorleggen aan het Europees Consumenten Centrum.

Of u in het gelijk gesteld wordt kan ik niet zeggen. Uiteindelijk heeft u wel getekend voor deze dubbele verzekering.