Teveel betaalde tol terug krijgen

Vraag gesteld door Sietskevb op 30 juli 2018

Goedemorgen,

Op zaterdag 21/07 rond 20.00 reden we door de tolpoort bij Soignies.
We moesten 24,60 betalen, maar hadden enkel een briefje van 50 bij ons. Op de kassa staat dat deze niet worden geaccepteerd.
We hebben toen op de contactknop gedrukt, volgens de vrouw die we toen te spreken kregen, kon het briefje van 50 wél worden ingevoerd. Dus gedaan; de kassa accepteerde het biljet inderdaad, maar het bedrag bleef staan en er kwam geen geld terug!
Zij heeft toen onze gegevens genoteerd en we zouden binnen een week gebeld worden om de terugbetaling in orde te maken.
Helaas nog steeds niet gebeld.
Waar kan ik naar toe mailen met deze klacht?
Met vriendelijke groet,
Sietske van Beckhoven

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U wilt het teveel betaalde tol in Frankrijk terug ontvangen. U wenst de contactgegevens van desbetreffende instantie.

Contactgegevens ASFA
ASFA (Association des Sociétés Françaises d'Autoroute)
3, rue Edmond Valentin
75007 Paris
www.autoroutes.fr

Meer informatie over tol in Frankrijk vindt u op onze website.



***

Reactie van Sietskevb:

De website had ik al gevonden, maar daar is nergens een contactformulier of een mailadres te vinden.
Ik vind per post erg ouderwets, bovendien duurt het lang en weet je niet zeker of het goed aan komt.
Bovendien; kan ik de correspondentie in het Nederlands doen of moet dit per se in het Frans?



***

Reactie van Michiel Claesen:

Uw klacht moet u in principe per post indienen.

U zou hen ook via Facebook een bericht kunnen sturen (zie website ASFA uiterst rechts op de webpagina).

Ik heb op internet nog dit telefoonnummer gevonden: +33-33149553306. Wellicht dat u daar mee geholpen bent.

Succes!

NB: ik zou het zeer op prijs stellen, indien u te zijner tijd ons de uitkomst laat weten.



***

Reactie van Sietskevb:

Het telefoonnummer is buiten gebruik.
Het Facebook icoontje zorgt ervoor dat ik de betreffende website post op mijn eigen Facebookpagina, dus eigenlijk reclame voor hen maak. Het is geen contactmogelijkheid.
Ik heb nu de brief opgesteld in het Nederlands en via Google Translate vertaald naar het Frans én het Engels en alledrie de brieven verzonden.
Ik heb er een hard hoofd in...



***

Reactie van Michiel Claesen:

Ik heb ondertussen onze zusterclub in België geraadpleegd.Zij beaamde dat het zeer moeilijk is in contact te treden met ASFA. Vaak wordt er op klachten niet of nauwelijks gereageerd.

Wij zullen proberen contact te krijgen met de ASFA, teneinde te bewerkstelligen dat klachten eenvoudiger aan hen kan worden voorgelegd.

ECC
In de tussentijd raad ik u aan u licht op te steken bij het Europees Consumenten Centrum (ECC; voor grensoverschrijdende geschillen met bedrijven binnen de EU). Het ECC neemt regelmatig ook klachten in over tolwegen in de diverse EU-lidstaten.

Nogmaals succes!

NB: mocht u een reactie van ASFA ontvangen op uw klachtbrief, dan zou ik het zeer op prijs stellen, als u deze uitkomst met ons deelt.



***

Reactie van Sietskevb:

Helaas... na 3 weken geen reactie. Ik ga de brieven nu nogmaals versturen, maar dan aangetekend.
Daarna ga ik de ECC inschakelen.
Hebben jullie al contact kunnen leggen met ASFA?



***

Reactie van Michiel Claesen:

Dank voor uw update.

Neen, tot op heden nog geen contact kunnen krijgen met ASFA. Heb inmiddels wel de hulp ingeroepen van mijn collega's van ANWB Algemeen Ledenbelang.

Zodra er ontwikkelingen te melden zijn, kom ik er bij uw op terug.

Mocht u een reactie ontvangen op uw aangetekende brief of anderszins, dan verneem ik dat graag.



***

Reactie van Sietskevb:

Inmiddels een reactie ontvangen n.a.v. mijn aangetekende brief én actie vanuit jullie. Zij hebben mijn brief doorgestuurd naar het verantwoordelijke bedrijf voor de automaten; VINCI.
Die hebben inmiddels ook een brief naar mij verzonden, waarin zij excuses aanbieden en het bedrag gaan terug betalen. Echter; ik moet daarvoor een officiële, door de bank opgestelde, verklaring van bankrekening opsturen. Lijkt mij niet noodzakelijk met de EU, maar prima. Deze verklaring heb ik nu opgevraagd bij de bank. Ben benieuwd of het ook daadwerkelijk gaat leiden tot een betaling.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Heel hartelijk dank voor uw reactie.

Een verklaring van een bankrekening overleggen? Jeetje, wat omslachtig. Kopie bankpas met naam bank, IBAN en BIC/Swift code zou mijn inziens afdoende moeten zijn...

Uiteraard ben ik zeer benieuwd hoe deze soap eindigt...

Mocht betaling uitblijven, dan zal ik contact opnemen met de ASFA.