Ik kreeg een factuur waar ik het niet mee eens ben.

Vraag gesteld door Penni op 25 oktober 2018

Mijn auto ging half september 2018 plotseling kapot. Het bleek dat één van de bougies er uit gelopen was en grote schade aan het motorblok heeft veroorzaakt.
Dezelfde garage heeft alle onderhoudsbeurten gedaan, niemand heeft verder aan de bougies gezeten, is het terecht dat ik daarvoor bijna € 500,-- moet betalen?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft motorschade aan uw auto opgelopen door een bougie die eruit is gelopen. Nu de auto al jaren in onderhoud is bij uw garagist, vraagt u zich af of de reparatiekosten wel voor uw rekening behoren te komen.

Oorzaak schade
De meest voor de hand liggende oorzaak voor het ontstaan van een dergelijke schade is, dat de bougie bij vervanging niet op juiste wijze geplaatst is door de monteur (te strak of scheef ingedraaid). De cilinderkop zou hierover meer duidelijkheud kunnen verschaffen; als blijkt dat de schroefdraad beschadigd is, bevestigd dit mijn vermoeden van onjuiste montage.

Ga op de onderhoudsfacturen na wanneer de bougies voor het laatst vervangen zijn. En ga vervolgens in gesprek met de garagist om de oorzaak van de schade te bespreken, als mede de verdeling van de kosten.

Geschillencommissie
Indien het autobedrijf lid is van de BOVAG, kunt u bij eventuele geschillen deze ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Rechtsbijstandverzekering
Schakel uw rechtsbijstand in, indien u hierover beschikt.

Meer informatie over klachten na reparatie of onderhoud vindt u op onze website.