Autopech. Bergingsbedrijf heeft getracht te repareren maar meer kapot gemaakt. 3 partijen: garage en mobiliteitservice. Wie is aansprakelijk
Vraag gesteld door Maaike van S op 5 juni 2018
Mitsubishi Pajero Pinin. 17 jaar oud, goed onderhouden.
20 Mei pech. Via mobiliteitservice (2) van garage (1) is gekomen. Deze heeft vóór wegslepen de computer getracht uit te lezen en de accu op te laden. Bij accu opladen sloegen de vlammen eruit. Daarna is monteur aan het bellen geweest en heeft kabels aa zijkant van vrachtwagen gewisseld. Ik heb foto’s gemaakt. Garage (1) constateert dat langdurig teveel stroom op de accu is gezet. Voorstel is een expert in te schakelen. Pinin staat in garage.
Mobiliteitservice (2) hebben wij aansprakelijk gesteld. Deze verwijst naar bergingsbedrijf (3). Foto’s zijn toegezonden. (2) geeft aan zorg voor afhandeling op zich te nemen. Week geleden laatste mail verzonden aan (partij 1 en 2) met reminder na enkele dagen. Geen reactie. Ik rijd in een huurauto. Wat kan nu te doen?
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertNa inschakeling van de mobiliteitsservice van Mitsubishi vanwege autopech is er schade ontstaan aan de auto. U vraagt zich af wie u nu voor de schade verantwoordelijk kan houden.
Schade
Uitgangspunt bij schade is dat een ieder zijn schade draagt, tenzij men kan bewijzen dat een andere partij hiervoor aansprakelijk is.
Ofwel; allereerst dient te worden aangetoond dat de schade is veroorzaakt door een andere partij. Waarin u hier slaagt is het de vraag welke partij u hervoor aansprakelijk kunt houden.
Normaliter zullen de algemene voorwaarden met betrekking tot de mobiliteitsservice van Mitsubishi hierover uitkomst bieden. Als deze algemene voorwaarden geen uitsluitsel biedt, dan is in mijn optiek Mitsubishi voor de door haar ingeschakelde hulppersoon aansprakelijk.
Meer informatie over klachten na reparatie en onderhoud vindt u op onze website.
***
Reactie van Maaike van S:
Allereerst dienen we aan te tonen dat de schade is veroorzaakt door een andere partij. Dat ga ik proberen - zonder (al te veel) kosten te maken. We hebben nu alle 3 partijen aansprakelijk gesteld. Garage werkt mee - mobiliteitsservice en sleepbedrijf niet (werken juist tegen). Dus ik ben bang dat - ook al kunnen wij aantonen dat de schade door sleepbedrijf is veroorzaakt er nog steeds geen verantwoordelijkheid wordt genomen. (hoe) Kunnen we dat afdwingen?
***
Reactie van Michiel Claesen:
Wanneer vaststaat dat een partij aansprakelijk is voor een schade, dan kunt u - wanneer deze partij weigert haar medewerking te verlenen - de aansprakelijkheid als de schade langs gerechtelijke weg afdwingen of verhalen. Al dan niet met behulp van uw eventuele rechtsbijstandverzekeraar.
In de algemene voorwaarden van Mitsubishi Mobiliteitsservice staat immers geen geschillenregeling opgenomen.
***
Reactie van Maaike van S:
Dank je wel Michiel. We zijn er echter nog niet. Bergingsbedrijf heeft hij via zijn verzekeraar, Dekra Automotive ingeschakeld. Deze heeft technische expertise uitgevoerd, rapport hiervan opgesteld en aan verzekeraar toegezonden. Verzekeraar geeft aan de claim af te gaan handelen met het bergingsbedrijf. Wij blijken geen partij in deze te zijn. Bergingsbedrijf reageert nergens op. Hoe krom is dit?
Het bergingsbedrijf werkt samen met de ANWB. Wij willen graag in contact komen met een (juridisch) expert van de ANWB.
***
Reactie van Michiel Claesen:
In antwoord op uw reactie, verzoek ik u mij een e-mail te sturen met aanvullende informatie zoals reactie verzekeraar bergingsbedrijf.
Groet Michiel
Deel deze pagina