Reparatie dubbelmassa vliegwiel binnen 4 jaar. Hoe kan dat? Nog wettelijke garantie?

Vraag gesteld door Jacenan op 12 januari 2018

Van mijn Opel Zafira Tourer Diesel (ik ben 2e eigenaar) begaf het dubbel massa vliegwiel het. Daardoor moest een reparatie plaatsvinden waarbij vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaten (als één origineel vervangingspakket van Opel) moesten worden vervangen. Kosten ca 2250 euro.
De auto is nog geen 4 jaar oud. De kmstand bedraagt 109.000 km, waarvan ik er in de laatste 1 1/2 jaar 35.000 heb gereden.
Ik verwacht van een dieselmotor een wat langere staat van dienst?
Zou ik een beroep op wettelijke garantie kunnen doen ?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een reparatie uit moeten laten voeren aan uw vier jaar oude auto. U vraagt of u een beroep kunt doen op de wettelijke garantie.

Als er bij de koop een garantie is afgesproken, dan kunnen deze kosten afhankelijk van de duur van de garantie onder de garantie vallen.

Is de garantie inmiddels verstreken, dan kunt u een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden. Ook is de oorzaak van het gebrek van belang. Ligt deze in de sfeer van het gebruik zelf, dan zijn de kosten niet te verhalen op de verkoper.

In uw geval betreft het een auto van vier jaar oud. Daarbij kunt u zeker aangeven dat u dit gebrek bij normaal gebruik niet hoefde te verwachten. Het aantal gereden kilometers kan nog wel van invloed zijn.

Als de oorzaak in de onderdelen zelf ligt, en niet te wijten is aan de wijze van gebruik, dan kunt u de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo na vier jaar al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich zou nemen. De importeur heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling. De importeur is echter niet uw aanspreekpunt. De dealer die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.