De EGR klep van mijn auto is na 55500km en 4 jaar oud kapot gegaan, wat veel te kort is bij na vraag dealer, echter de importeur van Skoda wil de reparatie kosten niet vergoeden omdat de laatste onderhoud niet bij de dealer is gebeurd.

Vraag gesteld door N. Hubers op 15 april 2015

Zoals al aangegeven wil de Skoda importeur de kosten niet vergoeden omdat de laatste 2 beurten niet bij de Skoda dealer zijn uitgevoerd.
Bij navraag bij diverse garages, blijkt dat 55500km wel een erge lage km stand is waarbij dit is gebeurd, normaal gesproken zou dit gebeuren boven de 100000km of sommige zeggen zelfs dat een EGR klep 10 jaar moet mee gaan.
De reden dat zij opgeven lijkt mij niet relevant, omdat het probleem niets met een onderhoud beurt te maken heeft.
Wat kan ik doen om toch deze kosten te verhalen bij de dealer of importeur.
In mijn ogen is een ondegelijk product geleverd.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De EGR klep van uw 4 jaar oude auto - met een kilometrage van 55.500 km - blijkt defect. De dealer bevestigt dat een EGR klep normaliter een langere levensduur heeft. De importeur biedt geen coulance, daar u verzuimd heeft om de laatst benodigde beurten door een dealer te laten uitvoeren.

 

Na raadpleging met mijn technische collega`s bevestig ik dat een EGR klep - bij normaal gebruik van de auto - een levensduur heeft van gemiddeld zo`n 10 jaar. Dat de fabrieksgarantie inmiddels verstreken is maakt nog niet dat u als rechteloos bent. U mag namelijk als consument van de door u gekocht auto verwachten, dat deze aan uw redelijke verwachtingen voldoet. Nu dit dit niet het geval is, kunt u zich beroepen op non-conformiteit (`een soort van wettelijke garantie`). De vraag wat u mag verwachten, wordt onder meer bepaald door de leeftijd, kilometerstand, onderhoud, gebruik van uw auto en van het gebrek zelf.

U kunt in dit geval de verkoper aanspreken en verzoeken om de EGR klep te vervangen en de kosten - rekening houdend met afschrijving -  op zich te nemen. U dient zich te wenden tot de verkoper, daar deze  uw tegenpartij is (de importeur is immers geen contractspartij). U kunt hiervoor gebruik maken van het stappenplan zoals dit is weergegeven op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop

 

Indien de verkoper geen redelijke oplossing biedt, dan kunt u:

- de zaak voorleggen aan het Bovag Bemiddelsingsbureau

- uw rechtsbijstandverzekering inschakelen

- de zaak ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen (www.sgc.nl)

- de zaak ter beoordeling voorleggen aan de Kantonrechter



***

Reactie van bjorge:

Hoe is dit uiteindelijk afgelopen?
Ik heb zelfde probleem auto 5 jaar oud, 75.000km en alleen laatste kleine beurt niet bij Skoda laten uitvoeren..



***

Reactie van p.miske:

Ik zit met hetzelfde probleem.
Verschil is dat mijn egr defect is na update sjoemelsoftware, een probleem wat o.a. besproken is in Tros Radar.
Dus ik terug naar de dealer i.p.v. mijn eigen Bovaggarage die op 09-12-16 een nieuwe klep na 170.000 km heeft geplaatst.
Voorlopig wijd ik het euvel aan de update.
Zal touwtrekken worden angezien mijn onderhoud niet door de dealer is gebeurd en mjnn garage zich niet kan voorstellen dat de klep nu al na 6mnd en 8000km weer defect is
Probleem wprdt besproken met de importeur