Brussels airlines wijst aansprakelijkheid af voor te laat geleverde bagage door technisch probleem op Brussels airport

Vraag gesteld door Gerard van B op 27 augustus 2018

Beste ANWB,

Op 14 juli j.l. vlogen we vanaf Brussel met Brussels Airlines naar Ajaccio (F). De transportband voor de bagage vertoonde problemen en dat was volgens een Vlaamse gedupeerde de week ervoor ook al gebeurd. Mijn koffer en die van circa 10 medereizigers kwamen vermoedelijk daardoor niet aan in Ajaccio, en werden pas 2 dagen later afgeleverd (dankzij invullen PIR formulieren en bellen naar Brussels Airlines, BA). BA kon op 14/7 nog niet zeggen of en wanneer de koffers zouden worden nageleverd. Ik heb daarom op 14/7 enige noodzakelijke kleren gekocht a 65 euro totaal en bij thuiskomst tijdig online PIR etc. aangeleverd aan Brussels airlines conform hun procedure. Nu wijst BA alle aansprakelijkheid en mijn claim af met een beroep op overmacht.
Dit doet me denken aan een aannemer (BA) die een claim van een klant afwijst omdat de oorzaak bij een onderaannemer ligt (in dit geval de bagage handling in Brussels airport).
Mag BA inderdaad mijn claim afwijzen wegens overmacht,
of is dit in strijd met Europese regels ?

dank u
Gerard van B

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw bagage arriveerde pas twee dagen na uw aankomst op het vliegveld van Ajaccio. Uw declaratie is door Brussels Airlines afgewezen op grond van overmacht. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Bagage te laat of kwijt
  • De luchtvaartmaatschappij moet ervoor zorgen dat de koffer zo snel mogelijk bij jou terecht komt.
  • De meeste luchtvaartmaatschappijen geven een vergoeding voor de aanschaf van direct noodzakelijke kleding en toiletartikelen. Krijg je geen vergoeding en moet je zelf noodzakelijke artikelen kopen? Bewaar dan de bonnen. Het bedrag kun je later claimen bij de luchtvaartmaatschappij of reisverzekering.
  • Bij vertraagde bagage moet je binnen 21 dagen nadat je de bagage hebt ontvangen, de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Stuur alle bewijs mee, zoals het aangifterapport, instapkaart en bagagesticker.
  • Bagage die meer dan 21 dagen zoek is, wordt als verloren beschouwd. Bij verlies van bagage heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij.
  • Bij beschadiging of verlies van bagage heb je op grond van internationale verdragen recht op vergoeding van maximaal 1.131 SDR (SDR staat voor 'bijzondere trekkingsrechten' dit is omgerekend circa € 1.200).

Overmacht
Een luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor de door har ingeschakelde hulppersonen zoals het bedrijf (luchthaven), die de bagage afhandelt.

Indien een luchtvaartmaatschappij zich op overmacht beroept ter zake vertraging bagage, dient zij dit ook te bewijzen middels overlegging van documenten, waaruit zulks blijkt.

Vraag mij wel af hoe of het kan, dat het grootste gedeelte van de reizigers blijkbaar geen problemen hebben ondervonden met hun bagaget! Overmacht lijkt mij hier dan ook niet voor de hand liggen.

ECC
Mocht Brussels Airlines voet bij stuk houden, dan kunt u altijd nog een beroep doen op het Europees Consumenten Centrum (ECC; voor grensoverschrijdende geschillen tussen een consument en een ondernemer).

Reisverzekering
Mocht u over een reisverzekering beschikken, dan zou u ook kunnen overwegen de schade bij uw verzekeraar in te dienen.

Meer informatie over bagageproblemen op de luchthaven vindt u op onze website.