Annuleringskosten.

Vraag gesteld door Johannes Koen op 20 januari 2018

Ik heb op 23 december een reisje geboekt bij Bolderman. Vertrek op 23 april. Ik wil om redenen de reis annuleren. Ik heb gisteren gebeld en kreeg te horen dat dit helaas niet kosteloos kon. De reis is nog niet door mij betaald, de betalingsverplichting ligt rond 1 maart as. Nu moet ik toch € 137,- kosten betalen, wel kon ik de reis kosteloos omboeken. Maar dat is wellicht niet mogelijk. Heeft Bolderman gelijk als ik op zo'n korte termijn (binnen een maand) annuleer dat ik dan toch zoveel kosten moet betalen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U wilt de door u geboekte reis annuleren. U moet nu annuleringskosten betalen.

Met het boeken van een reis sluit u een overeenkomst met de reisorganisatie. Vanaf dat moment is de reisorganisatie verplicht de reis te regelen en bent u verplicht de reis te betalen. Die verplichtingen gaan direct in. Zegt u vervolgens de reis af, dan zult u daar kosten voor moeten betalen. Ook als u de reissom nog niet heeft betaald. De voorwaarden bepalen welke kosten dat zijn. Hoe dichter u bij de vertrekdatum bent, des te meer u zult moeten betalen.

Vervolgens kunnen deze kosten vergoed worden als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten. Verschillende redenen voor annuleren zijn hierin gedekt, denk aan ziekte, een nieuwe baan of een verhuizing. Heeft u een annuleringsverzekering, kijkt u dan de voorwaarden hierop na.

Informatie over het annuleren van een reis vindt u op onze website.