Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Software update

Vraag gesteld door Polootje1 op 19 mei 2017

Vorig jaar heb ik bij de vw dealer garage aangegeven geen software update te willen en heb hier een formulier voor ondertekend. Bij de apk vandaag blijkt dat deze update ongevraagd toch is uitgevoerd. Wat nu?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Naar aanleiding van het sjoemelsoftware schandaal van Volkswagen heeft u vorig jaar een speciaal formulier ingevuld, waarin u expliciet afziet van de software update. Desondanks heeft de VW dealer naast de APK, tevens de software van uw auto geüpdatet. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Een dealer mag niet ongevraagd reparaties of updates aan een auto uitvoeren. Zeker niet wanneer u uitdrukkelijk schriftelijk verklaard heeft géén software update te willen.

Wanprestatie art 6:74 BW
Nu de dealer ongevraagd - zelfs ongewild - de software heeft geüpdatet, is de dealer toerekenbaar tekort geschoten in de nakoming van de verbintenis.

Schadevergoeding
Ik zal voor u navraag doen of deze software update omkeerbaar is. Mocht blijken deze update onomkeerbaar is, dan is de dealer schadeplichtig. Vervolgens moet worden vastgesteld waaruit uw schade nu precies bestaat.

Meer informatie over klachten na reparatie en onderhoud vindt u op onze website.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Schade zou kunnen bestaan uit; mogelijk iets hoger brandstofverbruik in verband met vaker regenereren, mogelijke problemen met de EGR, meer onderhoud/reparaties roetfilter.

Blijft uiteindelijk erg lastig om te bepalen wat nu exact uw schade is.

Terugzetten oude software
Het advies van onze contactpersoon bij PON is contact op te nemen met de klantenservice van PON om navraag te doen over de mogelijkheden voor het terugzetten van de oude software. De klantenservice van Volkswagen is bereikbaar op: 0800-5557000

Mocht u er vervolgens met PON niet uitkomen, dan adviseer ik u nogmaals contact op te nemen met ANWB Experts.