Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hulp bij bemiddeling na aankoop van een auto onder garantie, garage werkt niet mee

Vraag gesteld door M.O.Molenaar op 12 juli 2016

Heb een auto met bovag garantie gekocht. die blijkt nu een verborgen gebrek te hebben en dat is blijkbaar een dure reparatie en nu geven ze ineens niet thuis. zou een beetje bij de auto horen.Het is een LandRover Discovery3 en het gaat over een klap in de voorwielophanging en het dientengevolge trillende stuur

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht met Bovag garantie. Het stuur trilt. De dealer geeft echter niet thuis.

U heeft de auto gekocht met Bovag garantie. Als de door u gemelde klacht binnen de drie maanden garantie is gemeld, maar niet is verholpen, is de garantie nog steeds van kracht voor dit gemelde probleem. Heeft u dit na verloop van de garantie gemeld, dan kunt u nog op basis van de wet een beroep doen op het feit dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u heeft gekocht. Deze verwachtingen hangen dan wel af van de leeftijd, het onderhoud, het gebruik men het gebrek zelf.

De vraag is nu of er sprake is van een gebrek. U geeft aan dat het stuur trilt. De dealer noemt dit een eigenschap van de auto. De dealer stelt zich dus op het standpunt dat het een eigenschap is en geen gebrek. Een eigenschap hoeft niet gerepareerd te worden.

U zult dus moeten aantonen dat er wel degelijk sprake is van een gebrek . U zou bijvoorbeeld een onderzoek kunnen laten doen door een onafhankelijk expert. U zou hier ook een afspraak over kunnen maken met de dealer. U kunt samen een expert een onderzoek laten verrichten. De kosten van de expert worden dan gedragen door degene die in het ongelijk wordt gesteld. Het trillen moet zodanig zijn dat dit het gebruik van de auto beïnvloedt en niet hoort bij deze auto.

Maakt u voor de wijze waarop u de dealer aanspreekt gebruik van het "stappenplan klachten na aankoop" op onze website.

Komt u er met de dealer niet uit dan heeft u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Ook de Geschillencommissie kan een deskundige aanwijzen om een onderzoek te laten doen naar uw klacht.