Xarius Snipe 2 niet geschikt voor opbouw op Camper?

Vraag gesteld door RienkL op 28 september 2017

In KCK 10 een artikel over Xarius Snipe 2 schotelantenne. Ik heb grote problemen met het apparaat en volgens de leverancier is het apparaat ongeschikt voor opbouw op een Camper. Het veroorzaakt speling door trilling en hij loopt vol water. Mijn stelling is dat de specificaties van het apparaat daar in het geheel niets over zeggen en heb gevraagd mij een oplossing te bieden. Tot op heden zonder succes. Het artikel in KCK 10 bevestigd mijn stelling en als ik dat al verkeerd zie dan zou het artikel een waarschuwing moeten bevatten. Wij hebben er 1 kampeerseizoen (2016) plezier van gehad, dit jaar heeft het apparaat nauwelijks gewerkt. In mei 2016 gekocht voor € 995,-- Welke rechten heb ik nu, wat mag ik eisen van de leverancier?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt problemen met uw Xsarius Snipe 2 schotelantenne op uw camper. Volgens de leverancier is het apparaat dan ook niet geschikt voor opbouw op een camper. Uw stelling hierover is dat daarover niets in de specificaties staat. Omdat het apparaat niet naar behoren werkt vraagt u zich af of u rechten kunt afdwingen ten opzichte van de leverancier.

Uitgangspunt
U hebt recht op een deugdelijk product. In de specificaties van het apparaat wordt duidelijk aangegeven dat het product is bestemd voor recreatieve doeleinden. Daarnaast wordt ook aangegeven dat het product geschikt is voor montage op o.a. een camper. Een product dat u niet kunt gebruiken conform de verwachtingen (specificaties) daarvan is dus niet deugdelijk. U kunt de verkoper daarop aanspreken. Het uitgangspunt is dat u dan recht hebt op een eventuele reparatie of een nieuw product.

Garantie
Op de betreffende schotelantenne hebt u 3 jaar garantie mist u het product geregistreerd hebt. Als u dat gedaan hebt kunt u op grond daarvan de verkoper aanspreken. Als u dat niet hebt gedaan dan kunt u beroep doen op de wettelijke garantie (art. 7:17 BW). Uw product voldoet immers niet aan de verwachtingen die u daar op grond van de overeenkomst van mocht hebben.

Omdat u al, zonder succes, gevraagd hebt naar een oplossing adviseer ik u een brief te sturen naar de verkoper waarbij u aangeeft dat het product non-conform is. Mocht de verkoper niet reageren of geen oplossing bieden dan kunt u overwegen om naar de Geschillencommissie voor Consumentenzaken te stappen.