Toyota diesel met lekke koppakking van 2e motor. Welke juridische bescherming heb ik hierbij?

Vraag gesteld door cooskoster op 12 augustus 2015

Ik heb een Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna uit 11/2005. Toen ik heb kocht in 1/2011 stond er 129000 km op de teller.
In 2013 stelde mijn garage voor om de motor te vervangen. De km-stand was toen 150000. De Toyota-dealer wilde dat preventief doen, omdat er een fabrieksfoutje in zat. Ik had toen nog geen problemen.
Nu in juli 2015 bij km-stand 241000 sta ik in Frankrijk met een te hoge temperatuur en geen koelvloeistof meer. Ik laat dat daar repareren bij een lokale niet-Toyota garage. Daar zegt men dat de thermostaat stuk is. Op de terugweg overkomt me weer hetzelfde. Weer een zwabberende temperatuurmeter en geen koelvloeistof meer.
Thuisgekomen ben ik naar mijn garage gegaan. Daar vertelt men mij dat de koppakking stuk is. dat gaat me € 3000 kosten.

Wat is mijn positie nu ten opzichte van mijn garage waar ik de auto heb gekocht en ca 4,5 jaar in onderhoud heb gehad en/of ten opzichte van de Toyota Nederland? Wat mag ik als consument verwachten van een diesel-auto v.w.b. km? Ik begrijp niet dat de 'nieuwe' motor slechts 90000 km meegaat. Daarnaast verwacht ik dat Toyota de motor zou vervangen door een deugdelijk exemplaar die niet de fabrieksfouten heeft.
Hoe kan ik dit verder het beste behandelen? Ik voorzie grote problemen bij het inruilen. Daarnaast zie ik niet dat repareren en/of weer een nieuwe motor wel de oplossing is. Waarom heeft men dat dan niet meteen gedaan?

Graag uw reactie.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent in het bezit van een Toyota Avensis Wagon uit 11/2005 met een kilometerstand van 241.000 km. In 2013 heeft de dealer de motor - bij een kilometerstand van 150.000 km -preventief vervangen. Tijdens uw vakantie (medio juli 2015) heeft de koppakking het begeven. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Allereerst dient middels een expertise vastgesteld te worden, wat de oorzaak is van de lekke koppakking. Indien u over een rechtsbijstandverzekering beschikt, vallen deze kosten doorgaans onder de dekking van de verzekering.

Pas na vaststelling van de oorzaak, kan ik iets zinnigs zeggen over uw juridische positie in deze.

De gemiddelde levensduur van een dieselmotor bedraagt 300.000 km.

Tot besluit wijs ik u alvast op de handige stappenplan 'Klachten na aankoop' op onze website: http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop



***

Reactie van cooskoster:

Hallo Michiel
Bedankt voor het antwoord. De garage waar ik de auto gekocht heb en het onderhoud heb laten (en laat) uitvoeren geeft aan dat de problemen met de motor worden veroorzaakt doordat de verbrandingsgassen van de cilinder nogmaals door de cilinder worden gevoerd om weer te verbranden. Deze techniek is ontstaan om te kunnen voldoen aan vermindering van schadelijke uitstroom.
Door het 2 keer verbranden ontstaat er aanzienlijk meer vervuiling door aanslag en reststoffen in de cilinders. Op den duur wordt de koppakking daardoor beschadigd (oververhitting?).
Toyota schijnt hierdoor zijn garantie op deze motoren te hebben teruggebracht van 275000 km tot 150000 km. Daarbij levert Toyota uit coulance 1 keer nieuwe onderdelen om de motor 'op te knappen' in de hoop dat hiermee de levensduur van 275000 km weer wordt bereikt (ca. 150000 + ca. 125000). Ik heb dus pech dat dit nu bij 241000 km is gebeurd. Dit is mij vertelt bij de garage.

Wat kan ik hiermee?