Peugeot 508 motorproblemen

Vraag gesteld door Tonworkel op 26 mei 2015

Mijn 508 is van juni 2011. Afgelopen vrijdag APK laten uitvoeren en een vakantiecheck. Uit deze vakantiecheck komt een motorstoring naar voren, te weten "uw motor is (inwendig) ernstig vervuild, het is typisch een 508 probleem, en we moeten met een camera naar binnen en vervolgens schoonmaken. Dat duurt 2 dagen. Zonder dat ik hierop direct reageer, wordt mij verteld, dat Peugeot Nederland een coulance vergoeding geeft van 50%. De totale kosten bedragen ruim €900". Ik viel van mijn stoel. Ik rij al 40 jaar auto en nog nooit is er sprake geweest van een vervuilde automotor oid. Als dat nu al na bijna 4 jaar voorkomt, zie ik ook de toekomst met zorg tegemoet.

Ik accepteer dit niet. Als zij al aangeven, dat het een 508 probleem is, moeten "ze dit type maar terugroepen".

NB. Ik voel mij verder onder druk gezet, omdat ze ook nog aangeven, dat de motor "er zo mee op kan houden en/ alle rode lampjes gaan branden oid". En dat voor een auto die nog geen 4 jaar oud is.
Er is toch ook nog zo iets als technische garantie Ik wil hun a.s. donderdag in een gesprek aansprakelijk gaan stellen en aangeven dat zij het mankement op korte termijn dienen op te lossen.

Wat zijn mijn rechten/plichten in deze?
Gaarne reactie

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Reiniging motor Peugeot 508
De motor van uw -nog geen 4 jaar oude- Peugeot 508 dient te worden gereinigd na constatering door de dealer van een ernstige vervuiling. Totale kosten ter gootte van circa €900,00, waarvan de importeur toegezegd heeft - coulancehalve - 50% van deze kosten voor haar rekening te nemen. U vraagt zich nu af, of dit redelijk is.

THP motor
Waarschijnlijk handelt het hier om een zogenaamde 'THP motor', waarbij een dergelijke vervuiling vaker voorkomt. Nu de importeur bereid is coulancehalve 50% van de kosten voor haar rekening te nemen, maakt mijns inziens dat de oorzaak niet in een andere hoek moet worden gezocht.

Genoegen nemen 
Vraag nu is of u genoegen dient te nemen met een coulance van 50%. In mijn optiek heeft u -bij normaal gebruik- een dergelijke ernstige vervuiling van de motor niet te verwachten. En mede gelet op het feit, dat u geen voordeel heeft bij de benodigde reiniging, maakt dat u in principe mag verwachten dat desbetreffende benodigde reiniging kosteloos zou dienen te worden uitgevoerd door de dealer (verkoper).

Advies
Derhalve adviseer ik u bij de verkoper (importeur is immers geen contractspartij) een beroep te doen op conformiteit ex art 7:17 BW (soort van wettelijke garantie). Voor meer informatie, raadpleeg onze pagina 'stappenplan na aankoop'.

Indien u met de dealer niet tot een vergelijk komt ten aanzien van de reparatiekosten, dan adviseer ik u -zover van toepassing- uw rechtsbijstandverzekering in te schakelen of anders de zaak ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen te Den Haag.

 


***

 

 

 

Reactie van Tonworkel:
Geachte heer Claesen,

Dank voor uw snelle reactie. Het gaat inderdaad over een THP-motor. Ik heb nog wat gegoogled. En wat blijkt: het probleem is uitgebreid aan de orde geweest bij RadarTV op 5-3-2012. In deze uitzending was mevr Fassbender van Peugeot aanwezig. Zij erkent de problemen van vervuiling, de kettingproblemen en het grote olieverbruik. Zij geeft aan dat Peugeot de kosten van reeds verrichte werkaamheden zal vergoeden en de huidige en toekomstige storingen door de dealer gratis hersteld dienen te worden.

Ik vind het belangrijk om u van deze TV-uitzending op de hoogte te brengen. Ben benieuwd wat mijn dealer a.s. Donderdag gaat doen. Ze kunnen geen kant meer op. Voor mij een zorg minder.

Nogmaals hartelijke dank.

Met vriendelijke groet,

 

 

Ton Workel

 


***

 

 

 

Reactie van Michiel Claesen:
Dank voor uw reactie inclusief uw verwijzing naar de uitzending van Troas Radar van 5-3-2012.

 

 

Mocht ik u voorts nog van dienst kunnen zijn, dan verneem ik dat graag.

 


***

 

 

 

Reactie van Tonworkel:
Geachte heer Claesen,

Vandaag een gesprek gevoerd met mijn Peugeot-dealer (broekhuis enschede). Het ging er strak langs. De dealer en ik bleven op hun standpunt staan. Dealer voerde allerlei argumenten aan, zoals slijtage, soort benzine etc. etc. Nmm allemaal onzinnige argumenten/opmerkingen welke niets te maken hebben met de constructiefouten. Heb hem geconfronteerd met Tros Radar. Hij gaf toen toe dat hij de uitzending had gezien.....en weer ontstond er discussie. Na een "gesprek" van 1 uur, verliet zijn rechterhand het gesprek "om nog eens navraag te gaan doen" en wat gebeurde: navraag leert, dat uw peugeot gratis gerepareerd wordt tot 23.6.2015 (datum dat de auto 4 jaar oud is). U moet hem wel laten repareren voor deze datum, anders...vervolgens heb ik hen te kennen gegeven, dat het te gek voor woorden is, dat we het zover hebben moeten laten komen. Betreurenswaardigwaardig.

NB. Zij gaan nu ook kijken hoe het met de ketting is. Ik kan er nog wel meer aan toevoegen, maar dan wordt het wel een erg lang verhaal. Samengevat: dealer weerlegt alles wat ter sprake komt in de trosradar uitzending en de client zal moeten betalen.

Dank voor uw reactie en groeten,

 

 

Ton Workel

 


***

 

 

 

Reactie van willy48:

 

 

zijn er koppeling problemen dat die al snel kunnen slijten van een 508 HDI automaat bij 60.000 km,

geen trekhaak er aan zitten e.d.

 


***

 

 

 

Reactie van williamv:

 

 

Beste ANWB-technici/ anderen,

Ben in gesprek over een 508 uit 2012. Men gaf aan dat de auto nieuwe distributieketting heeft, koppeling(?) is vervangen en uiteindelijk in 2014 de gehele motor is vervangen. De nieuwe motor wordt een 3e generatie motor genoemd.
Het filmpje van Trosradar en het mailverkeer op de ANWB site heb ik gezien en gelezen. De nieuwe motor is in oktober 2014 geplaatst. Vraag is wat het beeld is ten aanzien van het vervuilen van de 3e generatie motor en het uitrekken van de distributieketting van dit type motor. Wie weet wat?

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

 

 

We hebben begrepen dat er bij distributieklachten een andere spanner wordt gemonteerd. Verder is inwendige motorische vervuiling óók een veel gehoord probleem. Bij dit soort ingrepen wordt er ook een software update uitgevoerd wat mogelijk de inwendige vervuiling moet tegen gaan. Er is dus sprake van uitgevoerde modificaties waarvan het redelijk is te denken dat de motor uit 2014 daar ook aan voldoet. Hele harde uitspraken kennen we echter niet en zijn wij ook erg benieuwd of de generatie na 2014 in die zin probleemloos zijn. Uiteraard horen we dat dan graag.

 


***

 

 

 

Reactie van Broz:

 

 

Helaas bij onze 508 sw van 2013 ( sinds 2014in ons bezit) al het bovenstaande hebben/hadden wij ook! Frustrerend! Goede service van de dealer maar zo vaak problemen dat ik geen vertrouwen meer heb in de auto.. voor nog geen meter. Morgen weer terug na 2 wkn na reparatie van bobine en bougies?!..ook al nieuwe koppelingsplaten. .nieuwe motor...en nog veel meer���� maar de waarde daalt omdat andere dealers deze problemen ook kennen..morgen ff hartig woordje wisselen!

 


***

 

 

 

Reactie van Peter101:

 

 

Voor mij hetzelfde, In nov 2015 na reeds 2x de motor gereinigd te hebben gekregen, is de gehele motor vervangen (km67000) zelf € 2500 moeten bijbetalen. 3 weken geleden weer hetzelfde inhouden van de motor en storingsmelding. 2 weken geleden naar garage en geconstateerd dat hetzelfde euvel zich nu ook voordoet bij de nieuwe motor en dat er geen garantie meer op zit !
Vandaag voorstel gekregen om 1/3 van de kosten te betalen, men geeft wel niet op wat de kosten zijn ! tevens moet de distributieketting vervangen worden en hier zit géén coulance regeling op.
Akkoord ga ik hier niet mee, dan liever naar de rechter.
Bij het monteren van een nieuwe motor mag je er van uit gaan dat er geen motor geplaatst word waarbij van te voren bekend is bij de dealer dat het zelfde euvel terug gaat komen.

 


***

 

 

 

Reactie van Annemieke Zerdoun:

 

 

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.Ontdekt u het probleem later dan zal in elk geval juist gebruik en normaal onderhoud aangetoond moeten worden.

In uw geval betreft het een auto met een probleel dat kennelijk vaker voorkomt gezien de vele reacties. De door u aangegeven extra kosten zijn niet direct kosten die bij een nieuwe auto verwacht hoeven te worden. U zou de verkoper dan ook aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop en reparatie wederom deze kosten hoeft te verwachten. Het zou redelijk zijn als de verkoper een aanzienlijk deel van de kosten op zich zou nemen.Komt u er niet uit met de dealer dan heeft u de mogelijkheid uw zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. (www.sgc.nl)

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.