Online boeking huurauto met prepaid Visa - betaling geaccepteerd, geen auto gekregen

Vraag gesteld door Sifra op 25 augustus 2015

Wij hebben via de website van easyjet een auto geboekt bij Europcar, dus online geboekt en betaald. De betaling is door Europcar geaccepteerd en het geld is direct van mijn rekening afgeschreven. Na betaling heb ik direct een reserveringsbevestiging ontvangen van Europcar.

Bij aankomst in Olbia bleek echter dat Europcar mijn Visacard niet accepteerde omdat het om een zogenaamde “prepaid” Visa gaat. Het woord “prepaid” is in de voorwaardes van Europcar niet genoemd, alleen dat er een “valid major credit card” vereist is. Omdat er op mijn kaart alleen het woord “Visa” staat en de betaling geaccepteerd was dacht ik dat alles in orde was.

Mijn vraag: is het redelijk dat Europcar een betaalmiddel voor een boeking wel accepteert, maar niet voor het ophalen van de auto? Is het niet zo dat tijdens het uitvoeren van de betaling contact wordt gemaakt met de bank waardoor Europcar precies op de hoogte is om wat voor kaart het gaat? Dus dat Europcar tijdens de betaling al kan beoordelen dat de boeking nooit afgerond zou kunnen worden omdat het betaalmiddel ter plekke niet geaccepteerd zou worden.

In Italië is de reservering direct geannuleerd en er kon ook niet met een andere credit kaart een auto gehuurd worden omdat er “geen auto” meer was. We waren gedwongen om met de taxi naar het hotel te gaan (40 euro) en de volgende dag elders een auto te huren, voor de dubbele prijs als de oorspronkelijke boeking bij Europcar (550 euro). Kunnen we hiervoor compensatie vragen aan Europcar?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft ons een vraag gesteld over de huur van een auto bij Europcar, via de website van Easyjet. Ondanks dat u een boekingsbevestiging heeft ontvangen, waaruit men kan opmaken dat (prepaid) betaling geslaagd is, kreeg u op plaats van bestemming geen auto mee omdat de betaling toch niet geslaagd was. Uiteindelijk heeft u noodgedwongen een auto moeten huren tegen veel hogere huurkosten. U vraagt zich af of deze meerkosten verhaalbaar zijn op Europcar.

Voor wat betreft uw specifieke vragen over de werking van creditcards, verwijs ik u door uw creditcardmaatschappij (Visa).

Over het algemeen accepteren autoverhuurders geen prepaid (credit)cards. Ik heb nergens in de algemene voorwaarden van Europcar kunnen ontdekken, dat prepaid (credit)cards niet geaccepteerd worden. Wel staat in de algemene voorwaarden dat de waarborgsom bij het huren van een auto, tevens per bankpas (Maestro) betaald mag worden of een willekeurige (andere) creditcard.

Heeft Europcar Italië direct na de boekingsbevestiging de huur van de auto zonder tegenbericht geannuleerd? Of heeft de verhuurder dit pas gedaan op het moment u voor de balie stond?

Wellicht dat Europcar Italië de huurovereenkomst ter plekke geannuleerd heeft nadat ze tot ontdekking kwamen, dat u 'slechts' de beschikking had over een prepaid Visa card. Dit in verband met de benodigde reservering van de waarborgsom. In dat geval hadden ze overeenkomstig de algemene voorwaarden u de mogelijkheid moeten bieden om deze waarborgsom op een andere wijze te betalen (bankpas/andere creditcard).

Indien u over een rechtsbijstandverzekering beschikt, schakel deze in.
Mocht u niet over een rechtsbijstandverzekering beschikken; stuur een klachtbrief en vorder compensatie voor de door u geleden schade.