Boete uit Rome, Italië

Vraag gesteld door smocian op 14 april 2018

L.S.,

in de zomer van 2017 ben ik op rondreis geweest door Europa samen met mijn vriendin. In Rome hebben we besloten om een scooter te huren aangezien we op deze manier meer konden zien. We waren hier namelijk maar twee dagen. Op gegeven moment besloten we om naar Piazza Navona te gaan. Dus wij hebben de navigatie aangezet en ben ik daarheen gereden. Ik reed het hoekje om en was plots op het Piazza Navona. Ik werd geseind door een agent dat ik stil moest gaan staan en dit heb ik gedaan. Vervolgens werd mij uitgelegd dat ik mij op wandelgebied bevond. Hier zou ik een boete voor krijgen. Ontzettend dom maar volledig mijn fout. Toen ik werd gevraagd naar verzekeringspapieren zaten deze niet in het scootercompartiment. Er werd een check gedaan naar het kenteken van de scooter en daar kwam uit dat de scooter helemaal niet verzekerd was. Hier krijg ik vervolgens ook een boete voor. Dit heb ik geregeld met het verhuurbedrijf. Zij zouden de boete betalen en ook de boete voor het rijden in het wandelgebied. Ik heb hen hier wel het geld voor gegeven natuurlijk. Dit was 57 euro.

Nu 9 maanden later krijg ik een brief van de politie met een boete omdat ik 'de gevraagde documenten niet heb laten zien zonder een goede reden'. Ik heb online gekeken naar het proces verbaal en het gaat hier over de verzekeringspapieren. Deze kon ik niet laten zien want de scooter was dus helemaal niet verzekerd. De agent heeft toentertijd ook niet gehad over een boete naar aanleiding van het niet laten zien van het gevraagde document.

Er staat dat wanneer ik binnen 5 dagen ik een gereduceerd bedrag van 327,12 kan betalen. Na deze 5 dagen is het bedrag aanzienlijk hoger. Naar mijn idee ben ik niet verantwoordelijk en lijkt mij dat ik de boete niet hoef te betalen. Echter weet ik niet zo goed wat nu wijsheid is. Ik hoor graag tips over hoe ik dit nu het beste kan aanpakken.

Alvast bedankt.

Stefan

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een vraag over een boete uit Italië. U bent aangehouden terwijl u reed in een voetgangerszone met een gehuurde scooter. De scooter bleek niet verzekerd en u kon de verzekeringspapieren dan ook niet overleggen. U heeft een afspraak gemaakt met de verhuurder over de boete voor het niet verzekerd zijn van de scooter. De verhuurder zou de boete op zich nemen. Nu ontvangt u toch bericht van de Italiaanse politie. U moet nu toch zelf de boete betalen.

De boete is op uw naam uitgegeven. U zult moeten aantonen dat u niet verantwoordelijk bent voor deze feiten of deze feiten niet heeft begaan.

U heeft in dit geval twee mogelijkheden:

1. Bezwaar maken

U kunt bezwaar maken tegen deze boete. U zou dan moeten aangeven dat u mocht verwachten dat de scooter verzekerd was en dat de verhuurder u de betreffende papieren had moeten overhandigen. Of uw bezwaar zal worden erkend kunnen wij op voorhand niet zeggen. U zult aan moeten tonen dat de verhuurder verantwoordelijk is en ook de boete voor het rijden in een voetgangersgebied zou betalen. De verhuurder heeft zich niet aan deze afspraak gehouden, maar uw gegevens aan de Italiaanse autoriteiten doorgegeven.

Wordt dit bezwaar afgewezen, dan wordt de boete meteen aanzienlijk verhoogd. U zult dan toch moeten betalen en vervolgens de verhuurder aan moeten spreken.

2. Betalen en verhalen

Een tweede mogelijkheid is dat u de boete binnen de termijn van 5 dagen betaalt. U riskeert dan geen verhogingen en hoeft ook geen bezwaar te maken. Vervolgens kunt u de verhuurder aanschrijven en aanspreken voor deze boete. Ook het door u aan de verhuurder betaalde bedrag van 57 euro kunt u dan terugvorderen. Dit heeft de verhuurder immers kennelijk niet voldaan aan de Italiaanse autoriteiten.

Werkt de verhuurder niet mee, dan kunt u deze zaak melden bij het Europees Consumenten Centrum (ECC). Het ECC kan bemiddelen in consumentzaken in Europa. Het ECC kan dus ook bemiddelen in geval van problemen die voortvloeien uit de huur van een auto in Italië.

Praktisch gezien zou ik u de tweede optie aanraden. Hiermee voorkomt u verhogingen en heeft u de meeste kans om verhaal te halen bij de verhuurder.

Meer informatie over boetes uit Italië vindt u op onze website.

 

 

 

 

 

 


***

 

 

 

 

Reactie van smocian:

 

 

Vriendelijk bedankt voor uw antwoord. De boete voor het niet hebben van een verzekering en voor het rijden in het voetgangersgebied zijn echter wel betaald.

Dit is een derde boete voor het niet laten zien van verzekeringspapieren zonder goede reden. Dit terwijl de agenten wel weten dat ik een goede reden had en dat dit niet aan mij lag. Dit is het nare aan deze boete.

Ik ben nu in contact met het verhuurbedrijf en heb optie twee aan hen voorgelegd. Ik hoop dat we het op deze manier kunnen oplossen.

 


***

 

 

 

Reactie van Annemieke Zerdoun:

 

 

L.S.,

Voor een eerdere uitleg hierover verwijs ik naar mijn eerdere post over boetes uit Italië

Het vervolg hierop is helaas niet goed en heb ik dringend advies nodig.

Met het verhuurbedrijf heb ik afgesproken de boete niet te betalen en bezwaar aan te teken. Dit heb ik gedaan. Daarbij zat een bezwaarbrief, een kopie van mijn rijbewijs en een verklaring van het verhuurbedrijf dat zij verantwoordelijk zijn. Op 8 mei is deze brief ontvangen bij het Giudice di Pace di Roma.
N.B. de procedure van bezwaar maken blijkt nu dat ik het in viervoud had moeten sturen. Ik heb het in eenvoud gedaan. Ik heb geen enkel bericht van ontvangst gehad. Wel een bewijs van aflevering door PostNL. Het was een aangetekende brief dus er moest worden getekend voor ontvangst.

Daar heb ik niks van gehoord. Later heb ik gebeld met het verhuurbedrijf. Zij vertelde mij dat het is opgelost. Zij moesten een bedrag betalen en het zou klaar zijn.

Vandaag, 4 december 2018, kreeg ik een brief met de mededeling dat mijn boete niet is betaald. Het bedrag is nu 916.82. Dit moet ik binnen 20 dagen. Dit zou donderdag zijn. De brief is gedateerd op 16 november 2018, ik heb de brief vandaag ontvangen.

Ik heb meteen vandaag contact gehad met het verhuurbedrijf. Zij zegt dat het niet mijn verantwoordelijkheid is en dat ik mij nergens zorgen over hoef te maken. Ondertussen staat de boete op mijn naam. Dus logischerwijs maak ik mij wel zorgen. Het verhuurbedrijf heeft contact gehad met hun advocaat en die gaat morgen de positie bekijken.

Wat is nu wijsheid?

1. Ga ik het bedrag betalen en dan verhalen bij het verhuurbedrijf? Ik heb immers een ondertekende brief waarin staat dat de verantwoordelijkheid volledig bij hen ligt. Sta ik sterk om dit te verhalen?

2. Wacht ik op wat het verhuurbedrijf wil gaan doen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Stefan Mocian

 


***

 

 

 

Reactie van Annemieke Zerdoun:

 

 

U heeft een vervolgvraag over de boete die u heeft ontvangen vanuit Italië voor het rijden met een huurauto die niet was verzekerd. U heeft contact gehad met het verhuurbedrijf. Het verhuurbedrijf heeft aangegeven de boete te willen vergoeden. U heeft bezwaar tegen de bekeuring gemaakt, maar niet op de juiste wijze. De boete is nu verdubbeld. Er is nu door het verhuurbedrijf een advocaat ingeschakeld. U vraagt nu wat u kunt doen.

Ik heb uw vraag bij uw eerdere vraag gezet om zo de vraag compleet te hebben.

In mijn eerdere antwoord heb ik aangegeven wat uw mogelijkheden waren. U heeft ervoor gekozen om bezwaar te maken. Nu is de boete echter verdubbeld.

U heeft 20 dagen om te betalen. Deze termijn gaat in op het moment dat u de brief heeft ontvangen. U heeft dus nog een aantal dagen de tijd om te betalen. In de brief die u heeft ontvangen zal staan aangegeven wat de gevolgen zijn als de boete niet binnen deze termijn voldaan wordt.

U zult nogmaals met het verhuurbedrijf contact moeten opnemen om duidelijkheid te krijgen over een oplossing. De boete staat op uw naam. U zult dus verdere brieven blijven ontvangen en eventuele verhogingen zullen volgen. Betaalt u de boete niet, dan kunt u in Nederland alleen tot betalen worden gedwongen als de boete wordt overgedragen aan het CJIB. Betaling kan in Italië wel worden afgedwongen.

U heeft een verklaring op schrift waarin het verhuurbedrijf u aangeeft dat zij verantwoordelijk zijn. Betaalt u de boete, maar vergoed het verhuurbedrijf deze niet, dan kunt u uw zaak voorleggen aan het Europees Consumenten Centrum. U heeft daarbij een redelijke kans om uw schade/betaling te verhalen, maar zekerheid kan ik niet geven.