Airco kapot - na veel kosten gemaakt te hebben nog steeds geen oorzaak tips?

Vraag gesteld door vRossum op 21 juli 2015

Wij rijden een Ford Mondeo welke nu inmiddels 2 weken bij de Ford dealer in de garage staat. Ik ben er heen gegaan met de klacht "de airco werkt niet".

Na 1 week kwamen ze terug dat de boordcomputer niet werkt - het motherboard van de computer zou kapot zijn) en dat de aansturing van de airco gaat via de boordcomputer dus het motherboard moet vervangen worden (voor de diagnose en vervanging motherboard EUR 2200).

Vandaag contact gehad (auto staat nu inmiddels 2 weken bij de garage), nieuwe motherboard zit er in, nog steeds werkt de airco niet. Nu moeten ze iemand van Ford over laten komen om ernaar te kijken. Heb ook bij de garage aangegeven dat ik me ernstig zorgen maak over de kosten (want daar kunnen ze nog niets over zeggen, werd me wel gezegd "daar komen we wel uit"). Wanneer iemand van Ford bij mijn dealer staat wist hij niet precies dat moesten ze van Ford vernemen.

Hoe zou ik dit moeten aanvliegen. Heb substantiële kosten gemaakt, (motherboard / uren) en vraag me nu af of dat motherboard wel nodig was geweest (incl. kosten etc.) weet niet wat er nu nog qua kosten gaat gebeuren - maar in mijn hoofd twijfel ik dus nu of dat motherboard echt nodig was en ga ik betalen voor een onnodige reparatie. Zou graag tips/juridisch advies willen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw Ford Mondeo staat inmiddels al 2 weken bij de dealer vanwege een aircoprobleem. Inmiddels is de boordcomputer vervangen a € 2.200,00 vervangen, zonder het gewenste resultaat. U wenst tips/juridische advies.

Zoveel duidelijk is, dat het probleem niet wordt veroorzaakt door de boordcomputer, adviseer ik u om de dealer opdracht te geven de oude boordcomputer weer terug te plaatsen. Kennelijk heeft de dealer een onjuiste diagnose gesteld.

Mocht de expert van Ford Nederland evenmin uitkomst bieden, dan zou u kunnen overwegen om de auto ter reparatie aan te bieden bij een airco gespecialiseerd bedrijf.