Wat mag ik verwachten als de verkoper een fout maakt bij het bestellen van een nieuwe (lease)auto?

Vraag gesteld door Tweeling op 04 januari 2016

In Augustus 2015 offerte ontvangen voor nieuwe (lease)auto ivm einde contract Oktober 2015. Uiteindelijk werd leverdatum vastgesteld op 4 December 2015. 2 dagen voor de leverdatum werden wij telefonisch op de hoogte gebracht door de verkoper dat deze een fout had gemaakt.
De auto was besteld als voorraadauto ipv klantenauto. M.a.w. de auto had geen prioriteit en stond nog niet eens voor productie ingeplanned.
Nieuwe leverdatum is nu ergens Februari 2016.

Dit betekent voor ons als klant een financieel nadeel voor over de 600€ omdat bijtelling nu 21% wordt ipv 20%, terwijl dit nu juist de inzet was.
E.e.a. afhankelijk vd uiteindelijke looptijd (min 48, max 60 mnd). Alternatieven in de vorm van andere (duurdere) uitvoeringen op voorraad vonden wij niet acceptabel gezien de hogere bijtelling.

Er is ons een dinerbon aangeboden (125€) als compensatie, maar wij hebben na enig nadenken besloten dit niet te accepteren. Heeft de verkoper een plicht dit te vergoeden/compenseren of zijn wij genoodzaakt om dit als 'domme pech' te accepteren.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent een overeenkomst aangegaan met de dealer voor levering van een nieuwe (lease)auto. Daags voor aflevering op de vast overeengekomen leveringsdatum van 4 december 2015, bleek de dealer een fout te hebben begaan bij de bestelprocedure. Gevolg: levering februari 2016 en dus een hogere bijtelling. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Nu de verkoper de vaste leveringstermijn niet na komt, mag u direct van de koop af zien. Oftewel u ontbindt de koopovereenkomst. Dit moet wel schriftelijk bevestigd worden.

Een tweede optie is levering van de auto in februari 2016, waarbij u de dealer aansprakelijk stelt voor de door u geleden/ te lijden schade.

Voor meer informatie over oversschrijden leveringstermijn, verwijs ik u graag naar onze webpagina:' Leveringstermijn'.