Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie Onderhoud

Vraag gesteld door Elyas op 15 december 2017

Beste ANWB,

Betreft Peugeot 508 diesel

Ik ben in een juridisch geschil met mijn dealer terecht gekomen waarvoor ik technische/juridisch ondersteuning nodig heb.

Het verhaal is als volgt:
In februari 2017 kreeg ik de melding dat mijn roetfilter mogelijk verstopt was. Ik ben toen bij de dealer langsgagaan en zij gaven aan dat de roetfilter vervangen moest worden. Ik heb hiervoor direct een afspraak gemaakt en de roetfilter laten vervangen.

In oktober kreeg ik de melding ''roetfilter mogelijk verstop", dit vond ik apart dus meteen naar de dealer geweest en auto laten nakijken. Dealer geeft weer aan dat de roetfilter vervangen moet worden. Dus ik ging met mijn factuur van februari weer terug naar de dealer, om aan te geven dat het al vervangen is en of het onder de garantie valt. Nadat de dealer dit ziet zeggen ze opeens dat het niet aan de roetfilter ligt, maar misschien komt het door dat er niet voldoende additief in de filter is gespoten. Ik moet maar even afwachten of de melding nogmaals komt.

De week erop krijg ik weer hetzelfde melding. Weer bij de dealer langs gegaan. Dealer geeft aan dat de sensoren van de roodfilter niet goed waren en die hebben vervangen. Kleine 100 euro aan kosten.

Midden november kreeg ik weer hetzelfde melding van de roetfilter. Direct weer naar de dealer. Dealer geeft nu aan dat de verstuiver van cilinder 3 niet goed functioneert en daarom de melding komt van roetfilter mogelijk verstopt. Dealer adviseert om alle vier cilinders te vervangen. Totaalprijs 1700 euro. (14-november)

Dit vond ik erg duur. Ik ben toen naar mijn andere vaste garage gegaan. Zij konden het voor 500 euro minder vervangen. Meteen 16 november alle 4 verstuivers laten vervangen. Verder niks aan de hand.

Tot eerste week december. Weer komt de melding roetfilter mogelijk verstopt en de motor begint onregelmatig te lopen. Dus ben ik weer bij de dealer langsgegaan. Dealer geeft nu aan dat er geen garantie op de roetfilter zit, omdat 1 verstuiver niet meer goed functioneerde en door de verstuiving de roetfilter nu kapot is gegaan.

Dealer aangegeven dat ik meteen na dat zij hadden aangegeven dat verstuiver in cilinder 3 niet goed functioneerde ik ze alle 4 heb vervangen. Dit aan de dealer zelfs bewezen met factuur en km stand van de andere garage.

De dealer doet nu moeilijk. Dealer geeft aan dat ze 50% van de kosten van een nieuwe roetfilter willen betalen, maar eerst zal de motor goed moeten lopen, zij verdenken dat de nieuwe verstuivers hiervan de oorzaak is (ik heb meer dan halve maand, 3500 km met de nieuwe verstuiver gereden zonder enkele probleem. Tot dat de melding van roetfilter mogelijk verstop weer in de boordcomputer kwam en de motor onregelmatig begon te lopen).

Dealer wil eerst de verstuivers testen, op mijn kosten en als dat goed is willen ze 50% van de kosten van een nieuwe roetfilter mee betalen.

Mijn vraag aan u is;
1. Kan het de oorzaak zijn van de nieuwe verstuivers? Want als die niet goed waren zou ik meteen er wat van merken en niet halve maand (3500 km) later.
2. Kan ik juridisch gezien 100% van de kosten van een nieuwe roetfilter op de dealer verhalen?
3. Heeft u voor mij nog een ander advies?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U bent in het bezit van een Peugeot 508 diesel., In februari 2017 heeft de dealer na een storingsmelding de roetfilter vervange. In het najaar kwam dezelfde storingsmelding terug. De dealer was van oordeel dat deze storing het gevolg was van een defecte verstuiver. Advies was om al de verstuivers ad € 1.700,- te vervangen. Uiteindelijk heeft u deze reparatie elders voordeliger laten uitvoeren. Een aantal weken later keerde dezelfde storing terug. De roetfilter dient wederom vervangen te worden. Er is nu een dispuut met de dealer over de verdeling van de kosten. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Alvorens uw vraag te kunnen beantwoorden, ontvang ik graag eerst aanvullende informatie:van u;


  • Wat is het bouwjaar van de auto?
  • Heeft u de auto nieuwe of gebruikt gekocht?
  • Heeft u de auto bij de dealer gekocht?
  • Wa is de kilometrage?


***

Reactie van Elyas:

Beste Michiel,

Het bouwjaar van de auto is 2011. Ik heb de auto van de eerste eigenaar (lease maatschappij) gekocht met 120.000 km op de teller in januari 2016. Inmiddels heeft de auto 234.000 km op de teller.

Ik laat alleen de kleine en grote beurt bij een andere garage doen. Al het andere (groot)onderhoud laat ik bij de dealer doen.

*correctie: dealer vroeg 1700 euro voor vervanging van de injectoren. Ik heb dit bij een andere garage laten doen voor 1200 euro.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Dank voor de aanvullende informatie.

Ik kom maandagochtend op uw vraag terug. Ik wil uw casus eerst met onze technische collega's bespreken.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Het is zo goed als uitgesloten dat in casu de verstuivers de oorzaak zijn van het defect aan de roetfilter.

Levensduur roetfilter
De gemiddelde levensduur van een roetfilter bedraagt circa 150.000 a 200.000.

Wettelijke garantie
Ik adviseer u de dealer schriftelijk in gebreke te stellen, waarin u zich beroept op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW. Op grond vand e overeenkomst had u redelijkerwijs een langere levensduur mogen verwachten dan 10 maanden (circa 50.000 km?).

Wanneer een product ondeugdelijk blijkt, dient u te allen tijde de verkoper (Peugeot dealer) in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen.

Verdeling reparatiekosten
Op grond van art 7:21 lid 2 BW blijven de reparatiekosten aan de zijde van de dealer.

Bewijslast
Nu de reparatie langer dan 6 maanden geleden is uitgevoerd, ligt de bewijslast bij u. Mocht de dea;er voet bij stuk houden, dan adviseeer ik u uw eventuele rechtsbijstand in te schakelen. Expertise kosten zijn immers doorgaans gedekt.

Geschillencommissie Voertuigen
Mocht u niet over rechtsbijstand beschikken, dan zou u er voor kunnen kiezen de reparatiekosten 'onder protest'te voldoen. Vervolgens kunt u de zaak ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuiogen.

Meer informatie over klachten na reparatie en onderhoud vindt u op onze website.