Beleid VW t.a.v. Distributieketting Volkswagen Tiguan 1.4 TDI

Vraag gesteld door HansdK op 13 september 2017

Ook wij lopen, zoals velen, tegen het probleem van de distributieketting aan bij onze aangekochte VW Tiguan 1.4TDI. Wij hebben onze auto in november 2016 gekocht bij een erkende VW dealer. 75000 km gereden. Nu krijgen we te horen dat de ketting uitgerekt is: 2300,- euro schade.
Ik begrijp uit de informatie via diverse kanalen dat VW het probleem erkend heeft maar ik kan nergens terugvinden hoe ze hier mee omgegaan zijn. Ik lees wel in meerdere reacties dat de ketting bij de eerstkomende servicebeurt preventief vervangen is/wordt.
Dat is bij onze auto niet gebeurt en toen wij de auto in november kochten had de auto net een uitgebreide servicebeurt gehad. Ons werd uitgelegd dat de auto over 2 jaar weer verwacht wordt voor een beurt.
Concreet mijn vragen:
Heeft VW een beleid uitgezet (alle kettingen van bepaalde types vervangen bij de sercivebeurt)
Voor wie komen de kosten of ligt dit besluit bij de garage.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In november 2016 heeft u bij een Volkswagen dealer een gebruikte VW Tiguan 1.4 TDI (75.000 km) gekocht. Nu blijkt de distributieketting (opgerekt) aan vervanging toe. U vraagt naar het beleid van Volswagen, alsmede voor wiens rekening de vervangingskosten komen.

Beleid VW
Bij onderhoudsbeurt preventief vervangen. Het betreft immers een bekend probleem. De praktijk leert dat het voorgeschreven beleid niet altijd nauwgezet wordt uitgevoerd.

Kosten vervanging
Daar de distributieketting niet deugdelijk is, dient de verkoper (VW-dealer) de ketting te vervangen. Kosten komen op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper.

Geschillencommissie
Komt u niet tot een vergelijk met de dealer; leg dan het geschil ter beoordeling voor aan de GEschillencommissie Voertuigen of span een civiele procedure aan bij de rechter.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.