Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

garantie/coulance regeling

Vraag gesteld door Beltgait op 7 maart 2018

Bij mijn auto, gekocht in juli 2013, werd bij een terugroepactie in augustus 2014 de gehele motor vervangen i.v.m. mogelijk te verwachten speling in de krukas. In deze nu ongeveer 3,5 jaar oude motor moest recent ter voorkoming van verdere schade/olielekkage de krukaskeerring in het motorblok worden vervangen . Kosten daarvan circa € 600,00. Nu de reparatie is uitgevoerd draagt de fabrikant/dealer in het kader van garantie/coulance circa 1/3 van de reparatiekosten bij.
In hoeverre is deze bijdrage -wij zijn trouwe klant van de dealer- redelijk?

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een auto gekocht in 2013. Vervolgens is er in 2014 een terugroepactie geweest waarbij een nieuwe motor geplaatst is. 3,5 jaar daarna moet er ter voorkoming van schade/olielekkage een krukaskeerring in het motorblok vervangen worden. De dealer wilt de kosten daarvan delen. U vraagt zich af hij dat van u mag vragen/of het redelijk is.

Het feit dat de fabrikant/dealer met een coulancevoorstel komt geeft aan dat u dit gebrek nog niet had mogen verwachten. Wij gaan daar in mee maar, gelet op het feit dat een dergelijk onderdeel normaal gezien een langere levensduur heeft, vinden het voorstel niet acceptabel. Het zou redelijker zijn als er tweederde betaald dient te worden door de fabrikant/dealer en een derde door u.

Meer informatie over reparatie en onderhoud vindt u op onze website.