distributieketting fiat punto

Vraag gesteld door Danny_T op 08 maart 2018

Ik heb bij Vaneman Automotive (voorheen Van Kouwen) te Hoofddorp in april 2015 een Fiat Punto 1.3JTD uit september 2010 met 53.902 km op de teller gekocht. Bij de koop heb ik gevraagd om de distributiesnaar te vervangen. De verkoper heeft navraag gedaan bij de hoofdmonteur en gaf als antwoord dat er een distributieketting in zat en dat deze onderhoudsvrij is.
De Punto is destijds afgeleverd met een beurt. In 2016 heeft de Punto bij Vaneman Automotive een beurt volgens onderhoudsvoorschift gekregen. In 2017 heeft de Punto bij Auto Rivano, voorheen Fiat dealer en tegenwoordig Bosch garage, een grote beurt gehad conform fabrieks onderhoudsvoorschift.
Op maandag 5 maart 2018 is de auto gestrand. Motor viel uit. Hierop heeft mijn vrouw de Bosch pechservice gebeld. Zij concludeerden (uit ervaring) al vrij snel dat hett een distributie probleem kon zijn. De Punto is toen overgebracht naar de Boschgarage. Na inspectie bleek dat een nokkenas en bijna alle tuimelaars gebroken zijn en het nokkenasbed beschadigd is als gevolg van een gebroken distributieketting. Geraamde reparatiekosten €4880. Daar ik op internet meerdere verhalen ben tegen gekomen over dit euvel heb ik Vaneman Automotive gebeld en het probleem uitgelegd. Ik heb gevraagd wat zij voor mij kunnen betekenen. Hun antwoord was Hooguit een paar procent op de onderdelen. Daar de auto bij een ander niet Fiat bedrijf in onderhoud is zullen ze daar wel de verkeerde olie gebruikt hebben waardoor dit is ontstaan.
Ik heb hierop Auto Rivano gesproken en zij verzekerde mij dat de gebruikte olie van het merk Castrol de exact zelfde specificatie heeft als het door Fiat gebruikte Mopar.
Ik kan mij totaal niet vinden in het verhaal van Vaneman Automotive. Ik ben van mening dat de ketting niet degelijk genoeg is. Er wordt gepretendeerd dat deze onderhoudsvrij is. Dus bij goed regulier onderhoud zou een ketting niet bij 104.000 km mogen springen. Ik ben van mening dat Fiat en/of Vaneman Automotive voor de kosten/reparatie mogen opdraaien daar het hier om een niet deugdelijk product gaat. Zeker gezien ik niet de enige ben met dit probleem.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

In 2015 hebt u een Fiat Punto 1.3 JTD (bouwjaar 2010) gekocht bij Vaneman Automotive in Hoofddorp. De auto had toen 53.902 km op te teller staan. Bij de aankoop hebt u gevraagd om de distributiesnaar te vervangen. Dat was niet nodig omdat het gaat om een onderhoudsvrije distributieketting. Op 5 maart 2018 blijkt er toch dor een gesprongen distributieketting behoorlijk wat schade te zijn ontstaan aan uw auto (€4880,-). Omdat u uw auto bij een andere garage in onderhoud is geweest wil de verkoper niet voor de kosten opdraaien. Volgens hen zou er tijdens het onderhoud door de andere garage verkeerde olie zijn gebruikt. U bent van mening dat de verkoper wel voor de kosten dient op te draaien omdat het een ondeugdelijk product betreft.

Als u een auto koopt mag u als consument redelijke verwachtingen hebben van deze auto. U mag in ieder geval verwachten dat de auto enige tijd voor normaal gebruik geschikt is. Deze verwachtingen worden wel mede bepaald door de leeftijd van de auto, onderhoud, gebruik en kilometerstand. Ook heeft u een onderzoeksplicht als koper.

Een distributieketting heeft anders dan de distributieriem geen vaste vervangingsinterval. De distributieketting is onderhoudsarm en dient in feite een autoleven lang mee te gaan. Hij wordt alleen vervangen indien daar aanleiding voor is.

Echter, dit is een bekend probleem bij dit type auto. Het is volgens onze technische experts niet aannemelijk dat de distributieketting kapot gaat door gebruik van betreffende olie. Dat argument van de verkoper houdt derhalve dan ook geen stand.

Kosten vervanging
In uw geval is de distributieketting vroegtijdig aan vervanging toe. De distributieketting is niet deugdelijk te noemen. In dat geval dient de verkoper de ketting te vervangen. Kosten komen op grond van art 7:21 lid 2 BW voor rekening van de verkoper.

Geschillencommissie
Komt u niet tot een vergelijk met de verkoper; leg dan het geschil ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen (dat kan alleen indien het gaat om een BOVAG bedrijf of indien het bedrijf rechtstreeks bij de Geschillencommissie is aangesloten)of span een civiele procedure aan bij de rechter.

Ik kan me voorstellen dat, gelet op het feit dat het lang kan duren voordat u een uitspraak van de Geschillencommissie hebt,u een vlottere oplossing wilt. Mocht de verkoper niet akkoord gaan met het dragen van de volledige reparatiekosten dan is het redelijk dat u enkel voor de distributieketting betaalt en niet voor de gevolgschade. Dat komt doordat de distributieketting in feite onderhoudsarm is maar wel kapot kan en mag gaan.

Om de verkoper aan te spreken kunt u gebruik maken van ons handig stappenplan.



***

Reactie van Danny_T:

Beste ANWB Experts / Marika,
Ik moet mijn verhaal waarschijnlijk bijstellen.
Ik hoorde zonet van een monteur van de Boschgarage dat het waarschijnlijk niet te achterhalen is of de ketting het probleem was of dat één van de Nokkenassen het probleem was. Voor zover ik het begrepen heb kan door een breuk in de nokkenas, de ketting ook gaan breken. Het definitieve oordeel hoor ik morgen van de hoofdmonteur.
Mijn vraag is:
Kan ik de verkoper verantwoordelijk stellen voor de breuk van de nokkenas en de gevolgschade gezien ik toch mag verwachten dat deze wel langer dan 104.000 km mee moet kunnen gaan.



***

Reactie van Marika Oliviera:

Bedankt voor uw aanvulling.

U zou een onafhankelijk expert in de arm kunnen nemen teneinde de daadwerkelijke oorzaak te achterhalen. Echter, dat is een kostbare zet en de kans is klein dat ook die niet kan achterhalen wat nu de oorzaak is geweest van het springen van de distributieketting.

Omdat het een bekend probleem is bij dergelijke auto’s raad ik u aan hiermee naar de verkoper te stappen en vragen of dit onder de aandacht gebracht kan worden bij de FIAT dealer. Wellicht dat er via die weg aanspraak op een coulanceregeling gedaan kan worden.