Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Coulance regeling

Vraag gesteld door kees60 op 28 oktober 2017

In mijn BMW van 2 1/3 jaar oud viel plotseling allerlei apparatuur uit. Er bleek water te staan op de bodem(was mij niet opgevallen, oorzaak onduidelijk) Schade van enkele duizenden euro's aan o.a. muziekversterker, raam mechanisme's. Ik vind dat dat niet kan bij een dure auto (waarvan garantietermijn nét verstreken is)Service medewerker zoekt het uit en vertelt dat e.e.a onder coulance gaat vallen. Niettemin krijg ik enkele weken later een rekening van bijna €1500. Verhaal is dat arbeidsloon niet onder coulance valt, alleen de spullen die vervangen zijn. Maar zo is het van tevoren niet gezegd!
Het lijkt mij ook waarschijnlijk dat het probleem al tijdens de garantie periode bestond maar toen nog niet naar voren kwam.
Vraag is of arbeidsloon ook niet onder coulance zou moeten vallen? En zou ik niet alsnog een beroep kunnen doen op garantie hoewel de period van 2 jaar verstreken is?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Net buiten de fabrieksgarantie (2 jaar) gaf uw BMW tal van electronica storingen. Probleem bleek veroorzaakt door water op de bodem van de auto. Ondanks de toezegging van de dealer dat herstel onder coulance zou vallen, blijkt nu dat het arbeidsloon van € 1.500,- niet onder de coulance valt. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Oorzaak
Bij een dergelijk probleem dient eerst te worden vastgesteld wat de oorzaak is. Betreft het een gebrek aan de auto zelf, of wordt het gebrek veroorzaakt door een externe factor.

Wettelijke garantie
Als komt vast te staan dat de oorzaak het gevolg is van een gebrek aan de auto zelf (eigen gebrek), dan kunt u - wanneer sprake van een consumentenkoop - een beroep doen pp de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachting op basis van de koopovereenkomst (non-conformiteit), dan dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen.

Kosten reparatie
Op grond van art 7:21 lid BW komen de reparatiekosten voor rekening van de verkoper (zowel onderdelen als arbeidsloon).

Mocht u het arbeidsloon zonder voorbehoud hebben voldaan, dan heeft u er zodoende blijk van gegeven akkoord te zijn met de geboden oplossing.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.