Boete OV Porto na 4 jaar nog verplicht te betalen?

Vraag gesteld door KB2018 op 05 april 2018

In april 2014 bleken we in de metro van Porto een verkeerd kaartje te hebben. We kregen toen geen boete, maar na afgifte van onze gegevens konden we wel een e-mail sturen met tekst en uitleg over het misverstand.

In juli 2014 kregen we de ontvangstbevestiging van deze e-mail, waarna we in februari 2015 een algemeen bericht ontvingen met informatie over hoe het kopen van een kaartje werkt en hoe je met de metro moet reizen.

Onze verbazing was dan ook groot toen we deze maand, bijna 4 jaar na dato, ineens een nieuwe e-mail ontvingen met daarin de mededeling dat de termijn voor het betalen van de boete van 45euro p.p. verstrijkt op 30 april 2018. Betalen we dit niet, dan is er kans dat het wordt doorgezet naar de Portugese belastingdienst en de boete oploopt tot 350euro p.p. Overigens is die 45euro voor ons nieuw en nooit eerder over gecommuniceerd door het OV-bedrijf.

Is een boete na zo'n lange tijd überhaupt nog op te eisen door het OV-bedrijf?
Is dit bericht legitiem, gezien het feit zij spreken over een uitgedeelde boete die we nooit hebben ontvangen?
Hoe gaat het verder als we deze 45euro niet betalen?

Dank vast voor het advies!

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een boete ontvangen vanuit Portugal. U heeft destijds geen boete ontvangen, maar wel uw gegevens moeten doorgeven. U ontvangt nu, vier jaar na dato, bericht over het betalen van een boete.

Voor eenvoudige boetes is de verjaringstermijn in Portugal 2 jaar. Verjaring kan zijn gestuit door de diverse berichten die u in de tussentijd heeft ontvangen. In dat geval kan de termijn dus langer doorlopen. Vier jaar is wel een hele lange termijn. U kunt bezwaar maken en aangeven dat er naar uw idee mogelijk sprake is van verjaring.

Informatie over de inning van buitenlandse boetes in Nederland vindt u op onze website.