Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Probleem Opel Corsa uit 2007

Vraag gesteld door AngeliqueAnwb op 29 juli 2017

Ik heb 20 juli mijn eerste auto opgehaald in een garage. Het gaat om een Opel Corsa 1.3 Business, diesel, van 10 jaar oud (uit 2007). Ik heb meerdere mensen mee genomen om naar de auto te kijken en ik heb zelf in de auto gereden. Dat ging prima, voor mijn gevoel perfect zelfs.

De auto heb ik gevonden op Marktplaats en ik heb zelf geen verstand van auto's, vandaar dat ik iemand mee zou nemen. Het plan was om een auto te kopen voor +/- 30.000 km mee te kunnen rijden, daarna zou ik 'm ''wegdoen''. De auto heeft veel km op de teller (+/- 260.000), maar dat maakte me in mijn geval niet heel veel uit.

Toen ik een proefrit maakte in de omgeving van de garage, deed alles het perfect. De garage had de auto voor me al ''warmgemaakt'' en de auto liep prima. Het gaat om een auto met best moderne technische uitvoeringen, zoals electrische ramen, nieuwe radio, cruise control, airco...

Ik was blij met mijn aankoop en reed naar huis. Eenmaal onderweg (na +/- 20 minuten) brandden het motorlampje en het olielampje, geel/oranje (niet rood). Dit vond ik gek. Ik stopte de auto, wilde het mijn vader laten zien en startte dus weer. De lampjes waren uit. Ik dacht dat het om iets eenmaligs ging, reed er een stuk mee om mijn auto te showen aan mijn moeder, de lampjes brandden weer. Ik heb contact opgenomen met de garage, hij gaf aan dat ik het in een garage naar zijn keuze kon laten maken. Gratis. Eenmaal naar de garage gereden, de auto is daar uitgelezen, werd me verteld dat de kwaliteit van de motorolie niet goed zou zijn (te laag zou zijn). Dit zou me 100,- euro kosten. Deze garage gaf aan dat het hier mee helemaal opgelost zou zijn. Lang gewacht, verkoper gebeld. Hij gaf aan dat hij niets meer voor me zou kunnen doen, ik had namelijk een formulier getekend waarop stond ''auto is zonder garantie''.

Ik ben gegaan bij de garage die de auto zou kunnen maken en ik ben thuis gaan overleggen met mijn ouders wat ik het beste zou kunnen doen. Ik heb de auto naar een andere garage gebracht (een garage naar eigen keuze, een garage die ik vertrouw) en de werknemer geeft aan dat er veel met de auto mis is. Hij denkt dat het om een technisch probleem gaat.

Ik heb geen geschiedenisoverzicht van de auto. Ik ben achtste eigenaar.

Wat zijn mijn rechten in dit geval?

Bij voorbaat vriendelijk dank voor alle comments.

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

De auto is overigens APK gekeurd na reparatie. Omdat ik twijfelde over de aankoop heeft de garage er 'nieuwe' banden ondergelegd en heeft hij de APK gratis meegegeven.



***

Reactie van Marika Oliviera:

U hebt een tweedehands auto gekocht (bouwjaar 2007) bij een garage. U hebt meerdere personen meegenomen en hebt aldaar ook een proefrit in de auto gemaakt. Na de aankoop bent u in de auto weggereden waarna er een motormanagement lampje ging branden. Ook het olielampje ging aan. Later zijn de lampjes uitgegaan maar zijn vervolgens wederom gaan branden. De verkoper geeft aan dat u de auto bij een garage naar zijn keuze kosteloos kon laten maken. Dat zou u €100, - kosten. De verkoper geeft vervolgens aan dat u hebt getekend voor een auto zonder garantie en dat hij niets meer voor u kan betekenen. U bent vervolgens naar een andere garage gegaan en daar blijkt dat de auto meerdere mankementen heeft.

Wanneer u een tweedehands auto koopt, mag u verwachten dat deze auto de eigenschappen bezit voor veilig en normaal gebruik. Voldoet de auto niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een auto zijn o.a.: leeftijd van de auto, koopprijs van de auto in relatie tot de nieuwprijs, waar u de auto kocht, eventuele garantie en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de auto.

De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Als de verkoper het gebrek kende maar niet aan u heeft verteld bij de koop kunt u de verkoper daarop aanspreken. U moet dit wel kunnen bewijzen. Alleen als u bewijs hebt kunt u de verkoper hiervoor aansprakelijk stellen. Als koper heeft u ook een vergaande onderzoeksplicht.

Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de auto kocht. Het is van belang dat u de verkoper in eerste instantie in de gelegenheid stelt de gebreken te verhelpen binnen een redelijke termijn. U kunt niet zomaar de auto laten repareren bij een derde en de kosten hiervan op de verkoper verhalen.

Omdat de verkoper in eerste instantie aangaf dat u de reparatie kosteloos bij een andere garage mag laten uitvoeren en daar later op terug is gekomen, kunt u dat mogelijk hebben gezien als weigering van reparatie. Vanwege die reden zou u wellicht middels onderstaand stappenplan de verkoper alsnog kunnen aanspreken voor verhaal van de reparatiekosten.

Het handige stappenplan vindt u op onze website.