huurauto vooruit betalen

Vraag gesteld door rvreenegoor op 19 februari 2018

In januari 2018 deed ik een reservering bij Easyterra.nl voor een huurauto op Sardinië in de periode juli/augustus 2018. Via mijn creditcardoverzicht kom ik erachter dat ik nagenoeg het gehele bedrag vooruit heb betaald, ruim € 1100. Kunt u aangeven of dit normaal is? zo niet, wat adviseert u mij? Stel dat Easyterra in de tussentijd failliet gaat of de verhuurder niet de afgesproken auto levert, dan heb ik mijns inziens een slechte juridische positie.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gehuurd via een bemiddelaar. Nu blijkt dat u al een groot deel van de huursom heeft betaald.

Het is niet gebruikelijk om zo lang van tevoren al het hele bedrag te moeten betalen. Een aanbetaling is wel gebruikelijk, maar dat is dan een percentage van de totaalprijs.

Ik zou u aanraden om met het bedrijf contact op te nemen om na te gaan op grond waarvan er al deze betaling is afgeschreven. Bent u dit niet overeengekomen, bijvoorbeeld door deze voorwaarde te accepteren, dan dient de verhuurmaatschppij het (nog) niet verschuldigde bedrag te retourneren. Gebeurd dit niet, dan kunt u via uw creditcard een beroep doen op de "betwiste betalingsregeling". Vervolgens gaat de creditcard maatschappij de vordering onderzoeken. Dat kan ook als u ter plaatse geen auto ter beschikking zou krijgen.

Informatie over het huren van een auto leest u op onze website.