Hoeveel kansen heeft garage om reparatie juist uit te voeren
Vraag gesteld door BennieWoef op 29 augustus 2017
Bij een grote beurt aan mijn auto is vastgesteld dat de handrem gerepareerd diende ter worden. De remschoenen moesten worden vervangen.
Na reparatie bleek de handrem nog steeds onvoldoende te functioneren.
Daags erna ben ik terug gegaan en heeft de garage geprobeerd om de handrem goed te stellen. Volgens hun testbank was hij goed maar op een beetje helling hield de handrem het niet.
Hierna een nieuwe afspraak gemaakt. Auto 2 dagen bij de garage en ik kreeg de verzekering dat het nu goed was. Na enkele keren gebruik van de handrem is de remkracht weer onvoldoende.
Ik heb het vermoeden dat de garage een te lichte remschoen heeft geplaatst. Dit vermoeden komt voort uit de omschrijving op de factuur: RS TOYOTA COR. 01-A. Het is een interne omschrijving van de garage die voor mij in de richting van een Toyota Corolla wijst terwijl het een Toyota Avensis betreft van meer dan 1400kg.
De garagist stelt dat deze omschrijving niets te betekenen heeft op dit vlak.
Langzaam verlies ik het vertrouwen dat deze garage het probleem gaat oplossen. Ik heb weliswaar garantie op de reparatie maar om elke week mijn auto een dag te moeten missen voor een zoveelste poging gaat me toch wel wat ver. Hoeveel kansen moet ik de garage geven en wat zijn dan verver mijn mogelijkheden?
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertAls een reparatie niet goed is uitgevoerd zal de garage de gelegenheid moeten krijgen om het gebrek te verhelpen. Dat heeft u ook gedaan. Zelfs twee maal. Over het algemeen kan gezegd worden dat na twee tot drie keer voldoende gelegenheid is gegeven aan de betreffende garage. U zou de garage dan ook bij de volgende reparatie ingebreke kunnen stellen. Dat wil zeggen dat u aangeeft dat het de laatste keer is dat de garage de kans krijgt om te herstellen. Helpt de reparatie dan nog niet, dan kunt u de reparatie door een andere garage uit laten voeren en de kosten verhalen op de garantieverstrekkende garage.
Voor informatie over de stappen die u kunt ondernemen en een voorbeeld van een ingebrekenstelling verwijs ik u graag naar het stappenplan klachten na reparatieop onze website.
Deel deze pagina